Cît poate costa un moft arhieresc

Orgoliul lezat al episcopului de Zalău, PS Petroniu Florea, a dat foc unei comunităţi creştin-ortodoxe din Sălaj. După un model care s-a întins ca rîia în Sinod, ierahul a mutat, pentru un moft, un preot de la o parohie din Zalău, pe care acesta o făcuse înfloritoare, într-o parohie dintr-un sat. Dispoziţia episcopului a stîrnit revolta enoriaşilor, care nu vor cu nici un chip să se despartă de preotul lor.

Faptele. La începutul acestui an, mama părintelui Ioan Coste, parohul bisericii „Sf. Ştefan” din Zalău, a trecut la cele veşnice. Fiul îndurerat a chemat să slujească la înmormîntarea mamei sale cîţiva preoţi care îi sînt apropiaţi, între care şi pe părintele Vasile Bota, de la Oradea. Însă, episcopul Petroniu nu-l are la inimă pe părintele Bota încă din vremea cînd amândoi erau vicarii episcopului Ioan Mihălţan, la Oradea. Drept care PS Petroniu îi transmisese pr. Vasile Bota că nu are binecuvîntare să slujească vreodată în Sălaj. Alfînd că interdicţia i-a fost încălcată şi ignorînd şi contextul, şi minima decenţă care îl obliga să respecte doliul omului, PS Petroniu s-a gîndit să-i dea o lecţie părintelui Ioan Coste, căruia i-a poruncit să se mute din parohie.

PS Petroniu, episcopul Sălajului

Într-un comunicat al episcopiei, semnat de pr. Gabriel Gârdan de la Biroul de Presă, se precizează că odată cu pr. Coste au primit „dojană arhierească” şi alţi patru preoţi care l-au accpetat pe pr. Vasile Bota să slujească împreună cu ei (de parcă ar fi fost de altă credinţă, Dumnezeule!). Şi tot comunicatorul episcopiei arată că, în aceste condiţii, pr. Coste trebuia să fie pedepsit ceva mai aspru decît colegii lui. Prin urmare, în mărinimia sa, PS Petroniu a ales între caterisire şi transfer cea din urmă sancţiune. Apoi a trimis un alt preot în locul pr. Coste, chiar dacă formal parohul nu poate fi schimbat pentru că se află în concediu medical.

La instalarea înlocuitorului, enoriaşii au protestat vehement şi au ameninţat că, dacă le este luat preotul, vor trece cu toţii la catolici sau vor închide biserica, ai cărei stăpîni sînt de drept. Ei au strîns deja o mie de semnături de susţinere pentru pr. Coste şi intenţionează să protesteze la Mitropolia Clujului şi la Patriarhie, înainte de a lua o hotărîre radicală.

În faţa mulţimii dezlănţuite, trimisul episcopiei a spus că ierarhul ar fi revenit asupra deciziei. Dar nimeni nu crede pînă ce episcopul însuşi nu va spune asta.

Ca să înţelegeţi de ce este foarte iubit părintele Coste, vă îndemn să citiţi interviul pe care mi l-a acordat acum cîţiva pentru „Formula As”. În loc ca un astfel de preot să fie încurajat şi susţinut, PS Petroniu găseşte de cuviinţă să-i dea la cap, pentru a-i arăta cine-i şeful.

Protestul credinicioşilor a fost filmat de o televiziune locală, iar imaginile sînt grăitoare pentru starea lor de spirit. Sigur că e trist că se întîmplă aşa ceva într-o biserică, dar nici oamenilor nu li se poate pretinde o răbdare infinită în faţa nedreptăţii şi a sfidării arhiereşti. Episcopii ar trebui să înveţe, după nenumăratele scandaluri pe care le-au declanşat în ultimii ani prin aroganţă şi abuz, că nu au de-a face cu nişte dobitoace, ci cu creştini tot mai informaţi, mai decişi să-şi exercite rolul lor de conslujitori în Biserică şi mai puţin manipulabili. E timpul ca episcopii să dovedească mai mult tact şi o brumă de respect, dacă vor să-şi păstreze „turma”.

[youtube_video] 8OGfSaa9hDs [/youtube_video]

The following two tabs change content below.
Claudiu Târziu

Claudiu Târziu

Jurnalist, scriitor şi editor (n. 1973, Bacău). Preşedinte al Asociaţiei “Rost” din Bucureşti şi director al editurii omonime.
Claudiu Târziu

Ultimele articole de Claudiu Târziu (toate)

7 thoughts on “Cît poate costa un moft arhieresc

  1. Si pr. Bota si Petroniu au fost colegi in armata.E scandalos cum acest parvenit de episcop da intr-un preot,frate slujitor si coleg.Pr.Bota este unul din putinii clerici cu o coloana vertebrala bine definita si astfel de oamenii nu convin acestor impertinenti care n-au familii si paraziteaza existente!

  2. Atata aroganta vad in titlu incat ma mir ca articolul apare intr-o declarata platforma… „In spiritul Dreptei credinte”!
    Cand ascultarea duhovniceasca este tratata cu usurinta lumeasca, intelesul este mai greoi, inclusiv pentru tanarul autor.
    Logica mireanului nu trebuie sa loveasca autoritatea arhiereasca.
    ….
    Vad un „posesor” al adevarului = narcis, care judeca si ocaraste preotii…
    Aflam ca enoriasii nu au nevoie de un preot ci de un anumit preot, de parca Dreapta credinta sta in tolba cuiva ca si harul Dumnezeiesc.
    Daca un crestin se „informeaza” cum sa faca presiuni asupra clerului (cu „televizorul”, de exemplu) si foloseste judecata lumeasca, el se departeaza de Biserica si o expune adversarilor Ortodoxiei care si-asa sunt mult mai numerosi, bogati si perfizi.
    Putea sa-l trimita la o parohie in celallt capat de tara, preotul slujeste lui Dumnezeu, nu este salariatul enoriasilor.
    … prea multa influenta papistasa si sectanta in „logica” manifestata de autor. pacat; nu cred ca acesta este rostul unei platforme crestine, sa fie rampa de atac.
    Chiar daca nota personala a superiorului i-a influentat pri determinat decizia, nu se cuvine indrept contra-mustrare si ocara din partea credinciosului crestin.
    De altfel, incercarile personale sunt lectie de intarire in credinta, nu dezmierdarile si alintul.

    • Mai bine arogant, decît ignorant dar cu pretenţii de mare înduhovnicit. Întîi, platforma asta e una declarată în spiritul Dreptei creştine, nu a dreptei credinţe, chiar dacă una o include pe cealaltă.
      Doi, cuvîntul „moft” nu e o expresie a aroganţei mele, ci una a lipsei de motive serioase în acest caz. Ca să muţi un preot din parohie ştim bine că trebuie să existe o cauză importantă, fie care ţine de misionariat (dar asta se practica în privinţa preoţilor „de mir”, la noi cel puţin, foarte rar, de vreo cîteva zeci de ani încoace), fie ca măsură disciplinară. Or, iertaţi-mă, dar e un moft să-l pedepseşti pe un preot pentru că şi-a chemat un prieten să slujească la căpătîiul mamei sale. Ca să nu mai spun că e şi o lipsă de delicateţe sufletească vecină cu bădărănia. Cînd lucrurile se petrec şi în contextul unei tragedii iar asupritorul este şi în postura de părinte duhovnicesc, de îndrumător spiritual (nu numai de conducător administrativ) al asupritului, gravitatea faptei este şi mai mare. In sfirsit, cind cel pedepsit este un preot-model, care chiar a reusit să transforme parohia într-o comunitate de credinţă şi iubire, acţiunea arhiereului e curat boicot la adresa Bisericii. Ierarhii, cu afişarea unui lux deşănţat şi cu un comportament samavolnic, îndepărtează creştinii de Biserică.
      Trei: să încetăm o dată pentru totdeauna a mai confunda ascultarea cu slugărnicia, disciplina cu abuzul şi tăcerea laşă cu smerenia. Chiar dacă ierarhii, preoţii şi mirenii au slujiri deosebite în Biserică, în aceasta nu există decît un singur stăpîn, Hristos Dumnezeu, iar regula este că acela mai mare are datoria să-l slujească pe cel mai mic. Şi cu cît eşti mai sus în ierarhie şi cu cît ai mai multe harisme, cu atît eşti dator să faci mai mult spre slava lui Dumnezeu şi pentru mîntuirea oamenilor, nu pentru slava ta şi în dispreţul celor „mici”. Ierarhii noştri trebuie să-şi scoată din cap că sînt stăpîni.
      Să lăsăm aşadar ipocrizia. Noi, mirenii, avem datoria să tragem de mînecă şi pe preot, şi pe ierarh dacă o iau razna.
      Cît despre apropierea sau depărtarea de Biserică, avem a ne spovedi şi primi canon, dacă e cazul, iar în ultimă instanţă, de răspuns în faţa Judecătorului.

  3. de prea multe ori , episcopii sunt departe de oameni, ascunsi de birouri, aparati de secretari, consilieri, arhidiaconi…..ascultare, da, dar nu de mofturile episcopului, ci de Hristos!
    vedeti ce face si Ps Paisie la Timisoara!

  4. Ascultare este neconditionata in Biserica – democratia este iluzia multimii iar Biserica are o ierarhie clara. Chiar credeti / nu o spuneti dar se poate deduce – ca logica rationalista si principiile organizatiior laice, regulile materialiste … sint cele care trebuie sa infecteze Clerul?
    Chiar aveti impresia ca Ministerul Munci, cel al [zeite paganei] Justitiei trebuie sa violeze organizarea Bisericeasca si canoanele?
    Pai asta a facut UE pentru schimbarea mentalitatii romanilor, sa-i faca protestanti: a impus schimbarea legislatiei…
    Legea omului reflecta gandire si traditiile, obiceiurile acelui popor.
    Ce-a mai ramas? Drumul spre indracirea romanilor este „larg” deschis…
    —-
    „în spiritul Dreptei creştine, nu a dreptei credinţe,”
    Daca este vorba de politica, aceasta „dreapta” nu are cum sa fie crestina sau nu fiindca „declaratiile” si „programul” … crestine au fost date de Hristos.
    O iota de veti schimba, ANATHEMA sa fie!
    Atentionati totusi citiorii despre astfel de subtilitati – si eu aveam a crede ca orice critica sau opinare (tot „judecati”, de altfel..) se conformeaza discernerii duhurilor (ideilor, gandurilor, faptelor, vorbelor-afirmatii) prin filtrul Crestin, doar Ortodox.
    Altfel… dam prioritate celor ale lumii in loc de cele ale lui dumnezeu – invatatura si traditie.
    ———-
    Politica nu are caracter crestin – este actiune mentala si exterioriazat-publica – semnalizare sociala – pentru cucerirea puterii de conducere/’guvernare’ a grupului uman.
    Cine vrea sa stapaneasca lumea…. uzurpa stapanirea de Sus.

Spune-ți părerea