Starea presei și starea națiunii

1.Cum stam:  evident, mai prost ca niciodata

Acum 3 ani, reluand ideile si datele prezentate de Alexandru Hancu (in emisiunea radio Aerobaza Kamikaze) intr-un  articol intitulat Starea presei si starea natiunii. Mituri, fapte si date aratam legatura dintre declinul presei noastre  si starea natiunii. Reciti, va rog,  pentru a intelege legatura directa dintre nivelul de informare  si nivelul bunastarii unei populatii, aici.
Si iata cum am involuat (previzibil)  in 2016, in trena dezastrului electoral produs in 2012:

Primele trei cotidiene nationale, cele mai vechi si de referinta; media vanzarilor conform declaratiilor de difuzare pentru aprilie-iunie 2016:

Evenimentul Zilei  – 10 982 exemplare/zi, Romania libera  – 9735, Adevarul – 8670.

Sursa: BRAT.

Da. Ati citit bine: atat de putin. Unde adaug: nu doar tabloide gen Click (peste 85.000/zi) sau Libertatea (aproape 50.000/zi), ba si unele cotidiene locale, tot platite nu gratuite, ii egaleaza sau chiar depasesc.

Era o vreme, prin anii 2000, cand cele trei cotidiene vindeau linistit peste suta de mii pe zi. Fiecare. Prin urmare, prin comparatie cu decada precedenta? Dezastru.

Insa chiar mai recent, prin comparatie cu cifrele de vanzari din 2013, scaderea este spectaculoasa,  de la  54.122 toate trei (vezi primul link) la 29.387.

Cu alte cuvinte, daca  in mai 2013, unul din 332 adulti romani cu drept de vot – putin peste 18 milioane – mai cumpara si citea (in medie zilnica) un cotidian national serios de informatie, acum, in 2016, raportul a devenit unu la  600.

De ce oare? Sa fie, poate, si o problema de calitate a continutului editorial? Poate?

Bon. O sa-mi spuneti ca televiziunea conteaza mai mult. Ca oamenii in general nu mai citesc  hartii si ca prefera internetul si audiovizualul.

Fie. Sa vedem atunci audientele pe luna septembrie 2016 – an electoral, da? –  reusite de marile noastre  televiziuni de stiri in prime time:

Romania TV 372.000 (2,1 % Rtg), Antena 3 367.000 (2,1), B1Tv 91.000 (0,5), Digi 24 64.000 (0,4), Realitatea 60.000 (0,3). Total 954.000 telespectatori de prime time (medie zilnica).

Adica unul din 18 adulti romani cu drept de vot se mai uita la actualitatile presupus serioase ale zilei; sub un roman din 20 daca socotiti si minorii, de la bebelusi la liceeni. Adaugam ca audientele sunt mai mari in mediul urban decat in cel rural. Si nu, linistiti-va, la tara nici internetul nu e in floare ca la oras.

S-a rezolvat, asadar, si cu informatia televizata. 

2.Cum s-a rezolvat?

Simplu: sus mediocritatea si slugile, jos competenta, talentul si integritatea.

Cine a rezolvat? PSD&co, care au reusit, iata, sa omoare, efectiv sa omoare, pe  langa educatie, si informatia.

Au facut-o dupa metodologia binecunoscuta de canalii batrane tip Iliescu si colegii; preluata cu sucess de ucenicii lor – generatia Nastase – si rafinata de tinerele canalii din generatia Ghita-Ponta: daca nu-i poti speria, decredibiliza sau elimina fizic, cumpara-i!

Astfel si-au aservit cele mai importante vehicule mediatice. Au presat, santajat, mintit, intimidat, amenintat, decapitalizat (abuzand cu succes legea, banul public si instrumentele de putere) sau cumparat,   asigurandu-se ca mediocritatile si slugoii lor vor fi promovati, in timp ce mai putinii jurnalisti si formatori de opinie integri si inteligenti vor fi eliminati din peisajul mediatic, inclusiv de catre colegi. Epurarea presei de elementele turbulente – adevarul si competenta tulbura – a izbandit.

3.Bine, dar internetul? Dar feisbucul?

Pai logica bunului simt, cel minimal, ne spune asa:

Daca acestea sunt principalele surse nationale de informatie si profesionistii lor – oameni care din asta traiesc, pentru asta sunt platiti; daca astea sunt sursele de impact si de referinta – acest impact si aceste referinte de rusine; daca asta le-a ajuns calitatea – submediocra; daca asta le-a ramas integritatea – spre zero barat, cu putine exceptii –   atunci cum ar putea media sociale si online-ul sa arate altfel? N-au cum, pentru ca:

a)Media sociale sunt saturate de aceasta populatie, atat de putin si prost informata (indiferent de titluri si resume).

b)Informatia utila si opinia serioasa trebuie platita bine. Iar pentru a avea impact serios trebuie difuzata cu metoda si organizare serioasa. Deci costa si nu se face ocazional, in timpul liber, la cercul literar internaut de dupa amiaza.

c) Daca totusi, unii formatori de opinie seriosi si integri se mai ratacesc ocazional online (cat le permit timpul si profesiile), ei sunt acoperiti de rumoarea publicului naucit, dezinformat si deficitar educat.

Prin urmare, este o iluzie ca utilizarea masiva a internetului si retelelor de socializare ar fi un indiciu al nivelului superior de informare si discernamant al populatiei care fuge de media conventionale catre cele sociale.

Fara cunoastere solida prealabila, fara surse serioase si directe de informatie, fara timp – da, foarte mult timp –, fara metoda si fara experienta, nimeni, oricat de inteligent, nu poate sa selecteze informatia utila si opinia valida din valurile de prostie, nebunie si propaganda ale internetului.

4.Felicitarile si dansul

… Merg, desigur, la PSD si la securistii noi sau vechi.

Au lucrat intens, neobosit, timp de 26 de ani. Dar a meritat: avem o populatie in plin divort de realitate, extraordinar de usor de instigat si prostit, atat prin media conventionale, cat si sociale.

Cand se va remedia acest dezastru? Cum? Habar n-am. Insa pornind de la aceste realitati si date, va doresc rezistenta, calm, minte agera si sanatate, mai ales dupa alegerile si rezultatele lor din aceasta toamna!


Ne puteți urmări și pe Telegram: https://t.me/RevistaRost


3 comentarii la „Starea presei și starea națiunii”

  1. PSD și afaceriștii de carton, care au dorit să prospere prin jaf sau monopol, au cumpărat ziariști și scriitori talentați. Aceștia, la rândul lor, și-au dorit să prospere la fel. Fără talentul lor oamenii nu ar fi putut fi ținuți într-o plasă de minciuni și iluzii.
    Avem de discutat despre acești intelectuali, autointitulați ”elita”, cel puțin la fel de vinovați de dezastrul din educație și media. Deci nu putem vorbi doar cu acronime.

  2. 1) Exista o porunca bisericeasca: Sa nu cititi carti eretice !

    Nici un crestin ortodox nu ar trebui sa citeasca ziare precum Evenimenmtul zilei, Adevarul, Romania libera, unde in mod periodic este atacata Biserica Ortodoxa si valorile romanesti in general; unde se face propaganda agresiva globalismului antihristic.

    2) Acum exista presa on-line, ieftica cu stiri care sed actualizeaza la cateva minute. Cotidianul „on line” este cat de cat echilibrat.

    3) Urmariti totusi trafc ranking: http://www.trafic.ro/ http://www.trafic.ro/vizitatori/saptamana
    Chiar daca sunt rezultate partial falsifuicate sau incomplete, veti avea o componenta care sa ofere o imagine pe baza careia sa se traga unele concluzii.

  3. Atat timp cat media scrisa, audiovizuala sau de orice alta natura de orientare sexuala va fi in fruntea preferintelor, cu multi consumatori, nu cred ca sunt sanse de mai bine. Mahmureala data de prea exclusivele preocupari sexuale nu-i va lasa sa poata distinge binele de rau, cu atat mai putin sa fie bine informati electoral.

Comentariile sunt închise.