Athosul și Sinodul Panortodox

Publicarea documentelor și metodologiei Sinodului Panortodox a provocat reacții tăioase în rîndul mănăstirilor din Sfîntul Munte. Mănăstirile athonite și-au exprimat îngrijorarea față de Sinodul Panortodox, adresîndu-se verbal și în scris Sfintei Chinotite.

Avînd în vedere seriozitatea subiectului, s-a hotărît unanim ca documentele Sinodului să fie discutate și analizate în Adunarea Extraordinară a Reprezentanților și Egumenilor Sfintelor Mănăstiri, după Săptămîna Luminată. Părinții athoniți atrag atenția asupra pericolului pe care Sinodul Panortodox îl prezintă în desfășurarea sa actuală. Printre altele, ei subliniază următoarele:

  • Sobornicitatea Bisericii este subminată fiind promovată o teologie a primatului (din cauza participării limitate a episcopilor și autorității excesive deținute de primații Bisericilor autocefale).
  • O ambiguitate inacceptabilă a textelor pre-sinodale care lasă loc interpretărilor ce se abat de la dogmele ortodoxe.
  • Plasarea dialogului pe baza „credinței și tradiției Bisericii Primare și a celor Șapte Sinoade Ecumenice”, astfel încît istoria ulterioară a Bisericii Ortodoxe pare cumva absentă sau diminuată.
  • Încercarea unora de a căpăta o confirmare pan-ortodoxă a textelor scandaloase și total inacceptabile, aprobate de Consiliul Mondial al Bisericilor.
  • Folosirea inacceptabilă a termenului „Biserică” pentru schisme și erezii.

Traducere de Elena Dinu după textul publicat pe Facebook de Peter Heers.

Scrisorile în limba greacă le găsiți mai jos:

Sursa: Laurențiu Dumitru


Ne puteți urmări și pe Telegram: https://t.me/RevistaRost


7 comentarii la „Athosul și Sinodul Panortodox”

  1. din diverse materiale, reiese ca rusii au pretentia ca sunt cu mult mai ortodocsi decat ortodocsii.. Trist.

  2. Pentru ca viitorul Sinod să fie în acord cu linia Sfinților Părinți, va trebui să fie următor al Sinodului IX ecumenic, care a s-a întrunit în 1351 în Constantinopol și a care a condamnat erezia papistașului Varlaam, care spunea că energiile lui Dumnezeu sunt create. Această erezie este mare și gravă. Așa cum Arie în secolul IV spunea hula că Hristos este zidire, tot astfel și apuseanul Varlaam spunea că energiile lui Dumnezeu, adică Harul lui Dumnezeu, sunt create. Dacă însă Harul lui Dumnezeu este creat, atunci cum vom izbuti mântuirea noastră și cum ne vom îndumnezei? Creatul nu mântuiește. Astfel, pentru a se înfrunta această erezie gravă, a fost convocat în Constantinopol, în anul 1351, un Sinod ecumenic care a condamnat erezie și l-a îndreptățit pe Sfântul Grigorie Palama, care în baza Sfintei Scripturi și a învățăturii anteriorilor Sfinți Părinți, a propovăduit că energiile dumnezeiești sunt necreate. Acest Sinod de la Constantinopol este ecumenic, pentru că s-a îndeletnicit cu importantul subiect dogmatic al dumnezeieștilor energii. În acest subiect se rezumă toată teologia ortodoxă și se ciocnesc Ortodoxia cu tradiția franco-latină.

    Acest Sinod din 1351 este ecumenic și pentru că a primit hotărârile Sinoadelor anterioare. Așadar și viitorul Sinod ce urmează să se întrunească la Cincizecime trebuie să primească hotărârile acestui Sinod de la Constantinopol și să-l recunoască ca ecumenic.

    Adică, va trebui să condamne rătăcirile papismului, care au fost condamnate și de anteriorul Sinod VIII ecumenic de la Constantinopol din timpul patriarhului Fotie (879-880). Numai atunci, frați creștini, Sinodul pe care-l așteptăm va fi adevărat „Sfânt”. Și va purta caracteristicile unui Sinod „ecumenic” când va veni ca următor al celor două Sinoade anterioare întrunite la Constantinopol, al VIII-lea și al IX-lea, care au condamnat rătăcirile papismului. Numai atunci acest Sinod îl vom primi cu toată inima și va fi respectat.

    http://marturieathonita.ro/despre-sfantul-si-marele-sinod-care-se-va-intruni-ii/

  3. Hristos a Înviat!

    Îi îndemnăm pe toți frații noștrii întru Hristos să citească materialele lămuritoare despre Sinodul Panortodox ce va avea loc în iunie 2016, de la adresa: http://psaltirea.ro/de-importanta-actuala

    PETIȚIE ÎMPOTRIVA SINODULUI PANORTODOX DIN IUNIE 2016

    https://petitieonline.net/petitie/petitie_impotriva_sinodului_panortodox_din_iunie_2016-p06164149.html

    http://www.psaltirea.ro – locul in care psaltirea se citeste continuu
    Acest site este înființat cu binecuvântarea Parintelui Iustin Pârvu .

  4. […]
    “Amintim că Sfîntul Munte a oprit, din 1924 pînă în 1974, pomenirea Patriarhului, întîi pentru introducerea inovației schimbării calendarului și, în al doilea rînd, din pricina ridicării anatemelor sub Patriarhul Atenagora.

    Voi sînteți, sfințiți egumeni, cei care, venind, majoritatea, împreună cu obștile voastre din lumea din afară pentru a locui Sfintele Mînăstiri ce rămăseseră fără monahi, ați readus pomenirea Patriarhului, deși nici fostul Patriarh Dimitrios, nici actualul Patriarh Vartolomeu, n-au schimbat ceva înspre mai bine.
    Cînd Patriarhul Dimitrios a urcat pe tron, vechii athoniți au avut la început bune nădejdi că credința adevărată va fi «drept învățată» iarăși. Însă cînd a declarat oficial că va urma neschimbat linia marelui său înaintaș Atenagora, au repetat atunci aproape toți că vor continua oprirea pomenirii.
    Respectînd acest fel ortodox și athonit de cugetare, Sfînta Chinotită, într-o Sinaxă Dublă Extraordinară, a hotărît privitor la această chestiune:

    «Pomenirea numelui Patriarhului Ecumenic ține de conștiința fiecărei Mînăstiri» (Ședința nr. 52 a Sinaxei Duble Extraordinare din 13 Noiembrie 1971).

    Așadar, în afară de Sfintele canoane, dreptul de a opri pomenirea ni-l dă însăși Sfînta Chinotită, urmînd tradiția sfîntă a Sfîntului nostru Munte. Este, însă, vreodată cu putință să existe Sfîntă Mînăstire sau monah care să nu aibă sensibilitate și conștiință ortodoxă? Oprirea pomenirii se face în semn de protest, cu scopul ultim al osîndirii ereziei și al caterisirii episcopilor eretici, în cazul în care nu se pocăiesc.

    Într-un răspuns către Sfînta Chinotită, Sfînta Mînăstire Karakalu scria următoarele:

    «Sfînta noastră Mînăstire, la punctul 14 al Sinaxei de astăzi, 21.9.1972, a examinat iarăși chestiunea disputată a pomenirii și, cu tot respectul și în ciuda cuvintelor frumoase ale sfințitului ei cap din enciclica pusă înainte, cuvinte pe care le-am cercetat cu luare aminte… a ajuns la hotărîrea de a face cunoscut în scris preasfinției voastre cele de mai jos în legătură cu această gravă chestiune bisericească:

    Dorim să repetăm cu deplină încredere hotărîrea noastră nestrămutată privitoare la continuarea opririi pomenirii Patriarhului în semn de protest pentru că noul Patriarh ecumenic Dimitrios I va continua pe linia trasată de Atenagora și păstrată de Sfîntul Sinod» (vezi Presa Ortodoxă, nr. 213, 1-7-1974).

    Mînăstirea Sfîntul Pavel, sub egumenia starețului Andrei, a răspuns în același fel:

    «…hotărîrea noastră este aceea că nu putem porni la discuție decît numai dacă Întru-tot-sfinția sa va declara prin presă că nu va urma calea înaintașului lui.»

    Același părinte egumen Andrei răspundea Sfintei Chinotite:

    «Pricini de conștiință bisericească nu-mi îngăduie să reiau pomenirea, fiindcă Patriarhul ecumenic este modernist, calcă pe urmele ecumenistului Atenagora, ale cărui opinii și cugetări eretice nu le-a osîndit» (vezi Presa Ortodoxă, nr. 213, 1-7-1974).

    Acesta era, sfințiți egumeni, vechiul Sfînt Munte pe care unii dintre voi l-ați apucat și voi înșivă ați liturghisit de multe ori fără să pomeniți numele Patriarhului, precum făceau aproape toți părinții mînăstirilor athonite și cei de la chilii, dintre care pe mulți îi cinstim astăzi ca duhovnici, stareți și sfinți deosebit de virtuoși.
    De ce oare nu-i imităm și în această chestiune a opririi pomenirii episcopilor ecumeniști, cum a făcut și sfîntul stareț Paisie? Credeți cumva că Tainele nu sînt valide atunci cînd nu pomenim numele Patriarhului? Atîția ani și atîtea mii de Dumnezeiești Liturghii ce s-au săvîrșit au fost oare fără validitate? Doamne ferește de așa hulă!

    Cinstită Sfîntă Sinaxă și sfințiți egumeni, după toate acestea dorim să vă informăm și să vă facem răspunzători de faptul că, dacă Sinodul Panortodox ce se pregătește nu osîndește panerezia ecumenismului sincretist inter-creștin și inter-religii, noi vă aducem la cunoștință că vom urma tradiția Sfîntului Munte și a cuvioșilor Părinți athoniți din vechime, care din epoca Patriarhului uniat de cugetare catolică Vecos (1272) și, din nou, între 1924 și 1974 au oprit pomenirea.

    Ca părinți athoniți și ca mădulare ale Bisericii, noi declarăm că nu avem nicio legătură cu vreo grupare zelotistă, sau cu extremismul, sau cu fanatismul, ci, urmînd Sfinților Părinți și aliniindu-ne tradiției athonite de veacuri, celei pecetluite cu sîngele atîtor sfinți cuvioși mucenici, dorim, cu tot respectul ce vă datorăm, să vă pregătim și să vă atragem atenția în legătură cu această chestiune.
    Socotim aceasta drept îndeplinirea îndatoririi ce-o avem față de Sfinții cuvioși mucenici și față de Sfînta Tradiție. Vom înceta, deci, și noi oficial pomenirea Patriarhului ecumenic.”
    […]

    Integral la sursa: http://www.aparatorul.md/scrisoare-deschisa-a-parintilor-sfintului-munte-catre-patriarhia-ecumenica-catre-celelalte-biserici-ortodoxe-autocefale-catre-sfinta-chinotita-a-sfintului-munte-catre-toti-credinciosii-bisericii/

  5. Scrisoare deschisa adresata Inaltpreasfintitului Teofan, de catre monahi din Mitropolia Moldovei si Bucovinei in vederea sinodului din Creta iunie 2016

    Printre semnatari: Mănăstirea Paltin Petru Vodă, Arhim. Hariton Negrea, Ieroschimonahul Simeon de la m-rea Sihăstria, Protos. Antim, de la m-rea Bistrita, Protos. Ieronim, schit Sf. Teodora…

    http://www.atitudini.com/2016/05/scrisoare-adresata-inaltpreasfintitului-teofan-de-catre-monahi-din-mitropolia-moldovei-si-bucovinei-in-vederea-sinodului-din-creta-iunie-2016/

    „Memoriu adresat Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului” – Părintele Stareț Macarie de la mănăstirea Oituz iși exprimă îngrijorarea cu privire la Sinodul Panortodox din Creta

    http://www.atitudini.com/2016/05/parintele-staret-macarie-de-la-manastirea-oituz-isi-exprima-ingrijorarea-cu-privire-la-sinodul-panortodox-din-creta/
    SĂ NE APĂRĂM CU SFINȚII PĂRINȚI DE EREZII! – de Pr. Stavrofor Constantin Catană de la Sf. Mănăstire Văratic
    http://www.atitudini.com/2016/05/sa-ne-aparam-cu-sfintii-parinti-de-erezii-de-pr-stavrofor-constantin-catana-de-la-sf-manastire-varatic/

Comentariile sunt închise.