Circ mincinos, cu miză spirituală

Sau cum un colind arhaic poate duce la interzicerea sfinţilor din temniţele comuniste

La ce clasă politică avem, nu e de mirare cine sînt “analiştii” vieţii politice de la noi. Sau altfel spus: aşa politicieni, aşa comentatori. Între aceştia, Mircea Badea, un tip ilar în orice situaţie, chiar şi cînd este luat drept director de opinie într-o emisiune de televiziune care se vrea serioasă, axată pe dezbaterea unor probleme grave ale societăţii. Las că şi emisiunea cu pricina (recte „Sinteza zilei”, de la Antena 3) este, cel mai adesea, de un comic involuntar incredibil şi fără o brumă de credibilitate. Însă, Mircea Badea i-a dat un plus de stupiditate, dacă pot spune aşa, prin intervenţia sa în ediţia de ieri. Omul a început prin a declara franc că nu suportă colindele, pentru că nu le înţelege şi nu le ştie rostul. Bun! Acum, ignoranţa nu e pedepsită prin lege, deşi, în opinia mea, s-ar cam cuveni. Deci, treacă de la noi! Dar în incultura sa crasă, Mircea Badea vrea să dea lecţii. Nici nu se poate altfel. Toţi sfertodocţii sînt un pic fuduli şi se simt chemaţi să-i lumineze pe alţii.

Badea a ţinut să-şi exprime, în manieră proprie, dezacordul faţă de un colind calificat drept antisemit, pe care l-a difuzat TVR 3 deunăzi. Colindul, cîntat de ansamblul “Dor transilvan”, conţine următorul fragment: “A născut un fiu frumos,/ Anume Iisus Hristos./ Toată lumea i se-nchină,/ Numai jidovii îl îngână./ Jidov – neam afuristit,/ Nu l-ar răbda Domnul sfînt,/ Nici în cer, nici pe pământ./ Numai la corlan [= horn], la fum,/ Acolo-i jidovul bun,/ Să iasă şfară [= fum] în drum”.

 „Eu nu am absolut nici o aşteptare de la instituţiile statului. Însă, de data asta, contez pe evrei. Speranţa mea în treaba asta e în evrei. Evreii au o problemă cu ăştia de vor să-i omoare şi cică nu-i lasă aşa.

Eu abia aştept să-i rezolve pe ăştia de la Dor Transilvan. Într-un fel sau altul, eu sunt absolut convins că evreii îi vor rezolva. Eu, în locul lui Dor Transilvan, mi-aş căuta o altă planetă. Pe planeta asta, destul de complicat de scăpat. Spre imposibil. […] Este atît de rău ce s-a întîmplat, atît de odios, atît de primitiv şi, să nu ne ferim de cuvinte, atît de nazist (aia era o incantaţie nazistă), încît, prietene, îmi pleacă aşa capul. Văd că e o revitalizare a nazismului în societatea noastră, o revitalizare a legionarismului… ăstora… aşa zişilor ecologişti, care sînt legionari adevăraţi… «Sîntem ecologişti». Bine legionarilor, noi nu ne-am dat seama că sînteţi legionari… Deci în societatea românească a început, aşa, să se revigoreze un val de nazism şi un val de legionarism”, a spus Mircea Badea.

Mi-e limpede că realizatorul tv habar n-are despre valoarea culturală a unor creaţii populare, că dispreţuieşte tot ce nu pricepe şi că se repede să-şi dea cu părerea despre orice, în virtutea unui orgoliu pe cît de nejustificat, pe atît de exacerbat. În condiţiile astea, chiar dacă lucrează într-o televiziune, probabil că nici pe la ureche nu i-a trecut vestea că, pe 5 decembrie a.c., UNESCO a înscris Colindatul de ceată bărbătească din România şi Republica Moldova în Lista reprezentativă a Patrimoniului cultural imaterial al umanităţii. Altminteri, poate s-ar mai fi gîndit înainte de a scuipa pe colinde.

Aşa stînd lucrurile, puteam să-l ignorăm pe Badea cu ţîfna sa neghioabă, dacă atitudinea lui nu ar avea şi o încărcătură politică pe care o vehiculează şi minţi mult mai mobilate şi mai treze decît a lui. În plus, Badea are şi notorietatea care îi permite să disemineze în mase largi o aserţiune care se înscrie într-o prea lungă propagandă antiromânească, derulată de cercuri intelectuale, civice şi politice de un servilism obscen faţă de evreitate (în scop mercantil, evident).

Badea cere cenzurarea folclorului şi pedepsirea exemplară a celor care îl cultivă, pe motive ideologice, mai precis de “corectitudine” politică. Şi dacă Academia Română a cenzurat DEX din care a scos cuvîntul “jidan”/”jidov” (termen aflat în limba română, şi nu neapărat cu conotaţie peiorativă, încă înainte de a apărea noţiunea de “antisemit”), iar Biserica şi-a cenzurat slujbele pentru a nu leza sensibilităţi evreieşti (în anul 2011, Patriarhia Română a tipărit o ediţie a Prohodului fără referinţele negative la evrei, ca de pildă: “Îngâmfat Israil,/ Ucigaşe popor !/ Pentru ce pe Varava, pătimaş, slobozi,/ Iar pe Domnul pentru ce Îl răstigneşti ? […] Pizmăreţ popor,/ Ucigaş blestemat !/ Ruşinează-te măcar, înviind Hristos,/ De mahrama şi de giulgiurile Lui. […] O, neam jidovesc,/ Îndărătnic, ce-ai primit arvuna !/ Cunoscut-ai ridicarea Bisericii;/ Pentru ce dar pe Hristos L-ai osândit ?”), nu ne-om împiedica acum de nişte colinde care datează de sute de ani. Colinde care sînt în linia Bisericii, condamnîndu-i pe ucigătorii lui Hristos, nu pe evreii de azi.

Badea vede o probă de nazism şi/sau legionarism (că oricum nu-i este lămurită diferenţa) într-un colind şi face rapid legătura dintre promotorii tradiţiei şi legionarism, în bună manieră marxistă. El dă astfel apă la moară “holocaustologilor” (a se citi: celor care au făcut o afacere şi un instrument de dominare politică din memoria holocaustului) şi “vînătorilor de nazişti”, care au cam rămas fără slujbă la meridian românesc.

Dar Mircea Badea nu este singur pe acest front, ci poate numai unul dintre cei mai vizibili. Diverşi intelectuali şi oameni politici, dintre care unii cu o cultură solidă şi declaraţi de dreapta (deci cu gust pentru tradiţie), au luat poziţie public în rînd cu Badea – care altminteri le este duşman învederat. Iată însă că sînt raţiuni mai înalte care îi aproprie pe cei ce par adversari ideologici neînduplecaţi.

Revista 22 şi Grupul de Dialog Social au cerut şi ele Consiliului Naţional al Audio-vizualului şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării să se sesizeze în privinţa “colindului antisemit”.

Iar după această pregătire a terenului, a venit comunicatul de presă al Centrului de Monitorizare şi Combatere a Antisemitismului, din care am reţinut: “Colindătorii care cînta astfel de colinde, în timp ce îşi fac semnul crucii, nu au nimic cu spiritul creştinesc care îndeamnă la dragoste între oameni şi nu la arderea «jidovilor». Iar cei care permit astfel de manifestări antisemite nu au ce căuta în instituţiile publice ale statului.

Indignarea noastră este amplificată de un alt eveniment, care a avut loc pe data de 1 Decembrie 2013. De Ziua Naţională, legionari, reprezentaţi ai Mişcării Legionare reactualizată, îmbrăcaţi în uniforme legionare, au defilat şi au abordat, în spaţii publice centrale ale Capitalei României, în timpul zilei, însemne legionare şi salutul nazist. Unele dintre aceste scene incredibile şi odioase au avut loc în preajma unor monumente din Bucureşti, monumente-simbol ale României. Din informaţiile postate pe internet rezultă că această manifestare a Mişcării Legionare a fost autorizată de către Primăria Capitalei.

În urma cu cîteva luni, Radio România a difuzat o emisiune în cadrul căreia realizatoarea i-a ridicat în slăvi pe cei care au comis crime împotriva evreilor în timpul celui de al doilea război mondial şi a negat Holocaustul.

Domnule Preşedinte, Domnule Premier, sîntem pur şi simplu consternaţi. Aceste manifestări publice nu ar fi fost posibile fără lipsa de acţiune a autorităţilor, fără indiferenţa sau chiar încurajarea Bisericii Ortodoxe care sprijină antisemitismul religios şi reabilitarea memoriei unor «sfinţi» naţionalist-legionari ( a nu se confunda cu patrioţi) care au mîinile pătate de sînge.

Domnule Preşedinte, Domnule Premier, ne adresăm domniilor voastre pentru că, din monitorizarea noastră, remarcăm o recrudescenţă a antisemitismului în România. Remarcăm o atitudine negativă, o reticenţă evidentă faţă de necesitatea de a lua măsuri şi de a acţiona împotriva antisemitismului care, în ciuda repetatelor declaraţii politice făcute la nivel internaţional, în ciuda angajamentelor luate în timpul vizitelor şi întîlnirilor cu reprezentaţi ai organizaţiilor evreieşti din străinătate, colcăie în anumite medii ale societăţii. În opinia noastră, evenimentele mai sus enumerate nu sînt întîmplătoare.

În acest context, vă rugăm să luaţi toate măsurile necesare, pînă nu este prea tîrziu, pentru ca cetăţenii români de altă etnie şi religie să nu fie puşi în pericol, pentru ca România să nu devină, din nou, prizoniera unui trecut care i-a distrus o dată viitorul.” [Sublinierile îmi aparţin]

Aşadar, Centrul de Monitorizare şi Combatere a Antisemitismului atrage atenţia asupra primejdiei în care s-ar afla evreii din România, care nu numai că nu sînt ameninţaţi de nimeni, dar au purtători de cuvînt şi apărători ai intereselor lor şi în societatea civilă, şi în presă, şi în politică, derulează neîngrădiţi afaceri prospere în ţara asta şi au acces, cînd nu le deţin direct, la pîrghii de putere politică importante.

De unde vine pericolul? De la o mînă de epigoni ai unei mişcări dispărute ca fenomen politic şi social în urmă cu şapte decenii! De la un număr nesemnificativ de persoane, care, în cei 24 de ani scurşi de la căderea regimului comunist, nu şi-au trecut în cont nici cea mai mică încălcare a legii!

Centrul de Monitorizare şi Combatere a Antisemitismului ştie că nu e nimic incriminant în manifestările unui astfel de grup (dovadă că au fost şi autorizate de Primăria Capitalei) şi că legea nu interzice legionarismul. De aceea, “confundă” salutul legionar cu cel nazist – un simbol care cade sub incidenţa legii – şi uzează de artificii retorice penibile, care vor să spună că aşa ceva nu se face în văzul lumii. Apoi, pentru a dramatiza mai mult, aminteşte despre o emisiune radio căreia, în mod suspect, nu-i indică nici un element de identificare (titlul emisiunii, numele realizatoarei, ora de difuzare).

Cu aceste false argumente, Centrul de Monitorizare şi Combatere a Antisemitismului vrea să preseze asupra autorităţilor pentru ca acestea să dea o lege antilegionară. O lege al cărei scop principal nu este acela de a băga la răcoare o mînă de nostalgici, ci acela de a ţine sub control orice manifestare a spiritului naţional românesc şi mai ales a ortodoxiei. Adevăratele intenţii ale Centrului de Monitorizare şi Combatere a Antisemitismului se vădesc în fraza asta: “Aceste manifestări publice nu ar fi fost posibile fără lipsa de acţiune a autorităţilor, fără indiferenţa sau chiar încurajarea Bisericii Ortodoxe care sprijină antisemitismul religios şi reabilitarea memoriei unor «sfinţi» naţionalist-legionari (a nu se confunda cu patrioţi) care au mîinile pătate de sînge”. Asta îi doare pe monitorii noştri evrei: sfinţenia unor foşti legionari şi, atenţie la exprimare!, a altor naţionalişti. Reprezentanţii comunităţii evreieşti cunosc puterea exemplului şi se înfricoşează de impactul pe care l-ar putea avea asupra acestui popor canonizarea neomartirilor români. Şi din această temere, mint cu neruşinare. Este o minciună că BOR sprijină antisemitismul religios. Faptul că a cenzurat pînă şi una dintre slujbele sale de Paşti o arată cu asupra de măsură.

Este cel puţin o inexactitate că BOR susţine “reabilitarea memoriei” unor sfinţi foşti legionari sau numai naţionalişti. Există o seamă de preoţi şi cîţiva episcopi care recunosc sfinţenia unor figuri pregnante ale rezistenţei anticomuniste. Dar ierarhia Bisericii noastre s-a ferit să canonizeze vreunul dintre deţinuţii politic, fie ei foşti legionari sau nu, deşi în unele cazuri evlavia populară, existenţa moaştelor şi consemnarea unor minuni le dovedesc sfinţenia.

Este o minciună sfruntată că între neomartirii cinstiţi deja ca atare de o parte din cler şi de mireni sînt unii “cu mîinile pătate de sînge”. Pe cine au schingiuit sau au omorît Pr. Arsenie Boca, Pr. Daniil Teodorescu (Sandu Tudor), Pr. Ilie Imbrescu, Pr. Ilie Lăcătuşu, Maica Mihaela Iordache, monahul Marcu Dumitru, Valeriu Gafencu, Mircea Vulcănescu? Asta ca să nu mai vorbim că e plin calendarul de vechi martiri şi sfinţi care chiar au ucis, dar apoi s-au pocăit şi s-au sfinţit printr-o viaţă exemplară, sfîrşită pentru unii în chinuri.

În fine, nici acest episod nu iese din paradigma vieţii politice de pe Dîmboviţa: circ şi minciună. Ceea ce nu înseamnă că trebuie să ne lăsăm înşelaţi, sau să rîdem nepăsători. Cu atît mai puţin cu cît miza nu este, de data asta, una pur politică, ci mai ales una spirituală.

The following two tabs change content below.
Claudiu Târziu

Claudiu Târziu

Jurnalist, scriitor şi editor (n. 1973, Bacău). Preşedinte al Asociaţiei “Rost” din Bucureşti şi director al editurii omonime.
Claudiu Târziu

Ultimele articole de Claudiu Târziu (toate)

9 thoughts on “Circ mincinos, cu miză spirituală

  1. SUNT ETNOLOG. AM BATUT SATELE ACESTEI TARI. CRED CA ACESTI OAMENI NU CUNOSC COLINDUL TRADITIONAL. SI EU AM PUBLICAT ASTFEL DE COLINDE SI AR INSEMNA SA LE RETRAG. ACESTE COLINDE FAC PARTE DIN PATRIMONIUL CULTURAL. I AM SCRIS SI D LUI GADEA SI L AM RUGAT SA NU FACA SUBIECT DE PRESA DIN CULTURA TRADITIONALA . PACAT. DACA NU MA INSEL SI REGRETATA VALERIA PETER PREDESCU ARE INREGISTRAT UN ASEMENEA COLIND.AR TREBUI SA IL INTERZICEM? SAU SA SCHIMBAM VERSURILE CA PE VREMURI. ?MA INTREB.

  2. Da, doamna etnolog. Nu tot ce e vechi e si bun. E absolut halucinant ca in plin secol 21 sa ne mai alinam cu „valorile” etnologice. Toate culturile si toate literaturile populare abunda de asa zise „valori” antisemite. Intre timp, s-au desteptat si si-au dat seama ca in contextul actual nu fac decat sa atâţe. Fratii Grimm, Helbig, Konig, toti au evidentiat asta. Valoroasa colinda nu face decat sa afuriseasca pentru a cata oara neamul jidovesc si sa sustina din nou mitul deicidului. MIT, doamna draga, cred ca ştiţi ce inseamna asta. E in programa, ca şi A.Oişteanu, care nu a scris degeaba ce a scris.

    • Din punctul dvs de vedere, probabil că sînt inacceptabile şi multe texte sacre ale Bisericii creştine. Ce urmează, cenzura Scripturilor, a slujbelor şi a Sfinţilor Părinţi? Colindul nu face decît să reia într-o formă populară condamnarea de către Biserică a evreilor omorîtori ai lui Hristos. Nici Biserica, nici colindele nu-i condamnă la holocaust pe evreii de azi. Ce tîmpenie mai e şi asta? Şi cum o pot împrăştia oameni care se pretind intelectuali?

  3. Lasati ca vor fi modificate si multe povesti, de ex, care incita la ura si la violenta (omorarea balaurilor, a zmeilor), sunt prea sangeroase sau indoctrineaza copiii cu alte idei „incorecte politic”, precum aceea ca o familie trebuie sa contina o mama (femeie) si un tata (barbat), etc. Si tot asa se vor ridica (sancta simplicitas!) unii sa spuna: „Vai, parca am mai fi in Evul Mediu sa citim copiilor asemenea lucruri retrograde”. „Omul nou” european trebuie format prin spalarea creierului celui vechi., sa uite cine e si de unde vine.

  4. Domnule Claudiu Târziu este regretabil că fiind cuprinși de o fervoare războinică se scapă din vedere și instigarea la ură, linșaj social și legea talionului împotriva unei minorități culturale – grupul folcoric Dor Transilvan de către un FORMATOR DE OPINIE care are vizibilitate Națională și Internațională.

    Citez din Mircea Badea :

    „Eu nu am absolut nici o aşteptare de la instituţiile statului. Însă, de data asta, contez pe evrei. Speranţa mea în treaba asta e în evrei. Evreii au o problemă cu ăştia de vor să-i omoare şi cică nu-i lasă aşa.

    Eu abia aştept să-i rezolve pe ăştia de la Dor Transilvan. Într-un fel sau altul, eu sunt absolut convins că evreii îi vor rezolva. Eu, în locul lui Dor Transilvan, mi-aş căuta o altă planetă. Pe planeta asta, destul de complicat de scăpat.”

    Aici Badea face un deserviciu inclusiv evreilor pt că îi prezintă ca pe niște oameni răzbunători care aplică linșajul adversarilor.

    Nu ar merita și Badea o amendă cât China de la CNA ?

    Ce ar merita Mircea Badea dacă vreunul dintre membrii grupului Dor Transilvan pățește ceva sau este hărțuit zi și noapte ?

    Să sperăm că membrii comunității evreiești vor răspunde cu calm și vor diseca toate cauzele acestui mesaj urmând să se îndrepte pe CĂI LEGALE pt a-și reface imaginea.

    Că NU S-AU AUTO-INVITAT CEI DE LA DOR TRANSILVAN ÎN PLATOU și NU AU ALES SINGURI ACEST REPERTORIU ci, LI S-A SUGERAT, DÂNDULI-SE OK-UL DE LA CENTRU.

  5. O ipoteză despre media și grupurile sociale.

    Un grup social + o televiziune greșesc profund.

    Un alt grup social se simte legitim lezat dar, clamează și alte evenimente fără să ofere lămuriri.

    Apoi televiziunea X, lider de audiențe pe emisiuni politice, datorită PROFESIONALISMULUI pe care-l clamează are OBLIGAȚIA de a păstra ECHILIBRUL ÎN DISCURSUL PUBLIC și de a dezbate CAUZELE și REMEDIEREA lor legală.

    Dar televiziunea X nu face decât să AGRAVEZE MESAJUL, să-l deruleze non-stop și să ÎNTREȚINĂ și ura socială și vrajba .

    Consecința ?

    Evenimentul problemă se AMPLIFICĂ la scară largă, este preluat internațional dar și intern de către concurența care se zbate să ciupească o fărâmă de audiență pe acest subiect.

    Iar în plan social, un grup folcloric, este desființat, membrii lui devin niște paria ai societății, neangajabili, care vor purta asupra lor mereu sentimentul de culpabilitate iar siguranța lor e pusă în pericol.

    Cu ocazia acestui eveniment se amplifică și URA MARXISTĂ împotriva unor FIGURANȚI care se zbat să țină legiunea în viață.

    Victimele colaterale fiind și B.O.R, oamenii care dețin literatură despre pătimirile unor oameni în temnițe, rudele foștilor legionari, ex legionarii rămași în viață.

    DACĂ NU SE VA PUNE FRÂU LA TIMP LUCRURILE VOR DEGENARA ȘI SPIRALA URII NU VA PUTEA FI OPRITĂ.

  6. Acest colind este o porcarie. Dar este o porcarie de vreo doua sute de ani, si prin urmare mai valoros decat un slagar la moda al unei formatii cu milioane de fani. In calitate de porcarie istorica aratind cum gandeau romanii acum 200 de ani, trebuie sa ramana unde ii este locul: in etnologie. Adica in cartile si studiile care ne daruiesc cunoasterea a ceea ce este etno. Nu la televizor, de Craciun, la ora de maxima audienta. Cei care condamna interpretii nu au minte- probabil interpretii l-au invatat papagaliceste si sunt primii care nu pricep ce le iese pe gura si mai ales implicatiile mai largi, ei se gandesc la interpretare, la prezenta scenica, la altele-, insa cei care apara difuzarea acestui colind la televizor nu au empatie. Este mai grav sa nu ai empatie decat sa nu ai minte. Cum se simte un evreu- nu unul dintre oamenii de afaceri de care amintiti, recent aterizat in Romania si prosper, care in orice caz nu se uita la televizor la emisiuni etno- ci un evreu batran, de 90 de ani, unul din cei cateva zeci care au mai ramas aici pentru ca iubesc Romania si au preferat sa ramana langa romani, cand deschide televizorul si aude aceasta porcarie? Poate e si undeva invitat, sau are musafiri?! Sa lase privirea in jos si sa continue conversatia, prefacindu-se ca nu aude si sperind ca si ceilalti sa se prefaca ca nu au auzit?! Sa nu simta absolut nimic, ca doar nu e vorba de el, ci de evreii care l-au vandut pe Hristos? Ei, cum este? Tine scuza asta patetica? Stiti cum este asta? Ca si cum am auzi noi ca romani la televizor in Franta, la ora de varf: ‘jegosii astia de romani hoti, sunt buni numai la facut sapun’. Iar cand ne-am duce cu jalba la cei care au dat drumul unui asemenea atac ni s-ar spune: ‘a, pai nu ati inteles Dvs. bine, de fapt este vorba de o poezie foarte valoroasa a unui autor care a castigat marele premiu al Academiei, materialul are o valoare inestimabila si nu aveam cum sa il eliminam din program. Unde mai pui ca de fapt nu este vorba de romani, este vorba de tiganii romani, si de fapt doar de tiganii necivilizati care fura si umplu puscariile, doar ca asa le zicem noi tiganilor- romani.’ Ne-am uita ca la urs si ce am simti cu putere in acel moment ar fi ca un om cu bun caracter nu ar vorbi asa in public nici de tigani, nici de romani, nici de martieni, si ca persoana care a lasat sa scape programul sufera de o mare, mare, mare lipsa de empatie. Asta in vreme ce stim foarte bine ca toti hotii de la Paris sunt romani si toti hotii de buzunare sunt tigani (sau ma rog…pe acolo). Chiar daca spusele sunt adevarate, ne doare, suntem oameni si ne place sa fim priviti cu o masura de bunatate si mai ales sa nu fim umiliti in public. Acum revenind la porcarie- un colind trebuie sa contina si sa insufle duh crestinesc. Hristos a fost opus violentei, asta stie si un copil. Hristos a refuzat sa se alature militiilor israelite care complotau impotriva regimului roman si l-a privit cu bunatate pe Iuda. Hristos de fapt a privit cu bunatate pe toata lumea, pe absolut toata lumea, si s-a rugat pentru neamul pe care romanasii nostri l-ar trimite urgent la fum- nu stim toate motivele pentru care s-a rugat Hristos pentru Israel, dar unul dintre motive trebuie sa fi fost pentru ca era poporul Lui. Hristos a trecut prin toate riturile de trecere potrivit Legii lui Israel (mai putin cununia)- a fost taiat imprejur, prezentat la templu, primit in comunitate la varsta de 13 ani ca bar mitzvah, a fost rabbi si a uimit prin cunoasterea si interpretarea cartilor sfinte. A tinut sarbatorile evreiesti si a fost inmormantat dupa legea lui Israel. De multe ori uitam asta. Acest colind urat si esentialmente necrestin nici nu mai conteaza despre cine vorbeste- evreii de atunci sau evreii ca popor in general, dintotdeauna; oricum nu se specifica, si credeti ca un tampit cu prejudecati sta sa cerceteze pe fir etnologic ce vrea sa spuna colindul, sau intelege ca e ok pentru crestini sa ii urasca pe evrei in general?! Pana la urma si sunna si hadithurile abunda de strigate si chemari la violenta impotriva evreilor si crestinilor si exact acelasi discurs il au musulmanii: voi nu intelegeti sensul inaltator si ascuns al acestor scrieri, le-am avut de cand ne stim, ele sunt vechi de 1400 de ani, nu se pot altera in nici un fel. Asta in vreme ce in jurul nostru Europa arde, lumea arde si tuturor le arde fundul de sensul inaltator si ascuns al acestor scrieri, care stim cu totii in ce se traduce pentru noi ceilalti- crestini, evrei, hindusi, buddhisti, yazidi etc. Stiu, o sa spuneti ca aia au o religie falsa si de aia la ei ‘Ucide-i pe necredinciosi’ inseamna ‘ucide-i pe necredinciosi’, in vreme ce la noi, care avem singura religie adevarata, si suntem singurii cu copyright pe Dumnezeu, si singurii…si buricul pamantului, si al doilea Cucuzel, podoaba crestinatatii… la noi ‘jidovii sunt buni numai de ars pentru fum’ inseamna ‘ortodocsii iubesc pe toata lumea dupa exemplul lui Hristos’. Beh.

Spune-ți părerea