Biserica Ortodoxă Română și protestele din țară – apel la asumarea culturii dialogului creștin și a civilizației morale a Decalogului

Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Ortodoxe Române, domnul Vasile Bănescu a transmis magistral, prin doar câteva cuvinte, un profund mesaj duhovnicesc al Bisericii Ortodoxe Române către protestatari și către guvernanți:

Poziția Patriarhiei față de contextul social actual, din nefericire din ce în ce mai tensionat, este una de reală îngrijorare și în același timp una subînțeles favorabilă valorilor statutului de drept în care dreptatea și pacea socială sunt și trebuie să rămână esențiale. Biserica promovează constant cultura dialogului și civilizația morală a Decalogului”.

Un mesaj extrem de important care prezintă doar slăbiciunea de a fi venit destul de târziu și abia după ce IPS Ioan Robu, Arhiepiscop Mitropolit Catolic de București, a transmis mesajul său despre situația din țară, favorabil protestatarilor și indirect, critic la adresa guvernanților.

Totuși, cu toată întârzierea, mesajul transmis de purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Ortodoxe Române are o greutate deosebită, prin faptul că uimește prin consecințele sale.

La prima lectură, apar multe îndoieli cu privire la intențiile pe care le poartă, printre rânduri, mesajul transmis de Patriarhie.

A renunțat Biserica Ortodoxă Română la deja tradiționala neutralitate favorabilă față de viața politică și de partidele politice aflate la guvernare? Este dispus PF Patriarhul Daniel să tensioneze relațiile Bisericii cu PSD, partidul care guvernează și care deține, cel puțin deocamdată, controlul resurselor bugetare de care Biserica este într-o anumită măsură, dependentă? Există deja informații la nivelul ierarhiei Bisericii noastre conform cărora existența Guvernului-marionetă numit de Dragnea va fi una foarte scurtă, de unde și determinarea Patriarhiei de a reacționa? Reprezintă acest mesaj o dovadă că Patriarhia Ortodoxă Română începe să renunțe la vechiul stil de comunicare – împietrit, prăfuit, foarte lent ca reacție, cu ”limbă de lemn” etc. – practicat până nu de mult?

O interpretare obiectivă a mesajului Patriarhiei Ortodoxe Române ne conduce la cel puțin următoarele mesaje particulare, care se regăsesc în rândurile și printre rândurile textului.

Biserica Ortodoxă Română nu a renunțat la porunca lui Hristos, ”daţi deci Cezarului cele ce sunt ale Cezarului şi lui Dumnezeu cele ce sunt ale lui Dumnezeu”. (Matei XXII, 21) Mesajul transmis către români nu este unul împotriva ori în favoarea vreunui partid politic.

Există însă o severă atenționare ce vizează în mod direct pe acei politicieni care atentează la statul de drept. În mesaj se spune foarte clar că, la nivelul Patriarhiei Ortodoxe Române, se manifestă o ”îngrijorare reală și în același timp una subînțeles favorabilă valorilor statutului de drept în care dreptatea și pacea socială sunt și trebuie să rămână esențiale.”

Asistăm la un moment foarte important al relației post-decembriste dintre Biserica Ortodoxă Română și puterea politică. Foarte rar, în mesajele Patriarhiei Ortodoxe Române, s-a făcut apel la valori ”lumești” și cu atât mai puțin, s-a exprimat, textual, direct, atașamentul la valorile statului de drept, la dreptatea socială și la pacea socială. Este o abordare nouă și care exprimă, probabil, dorința unei părți a ierarhiei Bisericii Ortodoxe Române de a-și remodela formele comunicării în conformitate cu exigențele timpului nostru, păstrând mesajul lui Hristos, dar îmbrăcând conținutul învățăturii creștinești în forme adaptate la problematica societății românești.

Totuși, această referire la valorile statului de drept ar rămâne una interpretabilă, confuză și destul de slabă ca putere de convingere, dacă nu ar fi fost însoțită de ultima propoziție a mesajului unde se face referire la cultura dialogului și civilizația morală a Decalogului. De fapt, aceste două concepte – cel de cultură a dialogului și cel de civilizație morală a Decalogului – limpezesc pentru cine anume se transmite mesajul.

Destinatarul principal al mesajului Patriarhiei Ortodoxe Române este guvernul PSD-ALDE, pentru că membrii săi cei mai implicați în protestele românilor – primul-ministru, ministrul Justiției și cel al Internelor – au manifestată o inacceptabilă sfidare a dialogului cu protestatarii, au batjocorit și chiar mai grav, au mințit pe cetățeni, preferând să se ascundă cu lașitate în spatele unor tertipuri avocățești și politicianiste, asta când nu au dispărut pur și simplu fizic, decât să-și asume, în dialog cinstit cu cetățenii, renunțarea la ordonanțele care au aruncat țara în haos.

Biserica face apel la cultura dialogului, la comunicarea corectă și morală între guvernanți și guvernați, un apel pe care guvernul trebuie să-l ia foarte în serios.

Însă cel mai important fapt este acela că Biserica Ortodoxă Română reamintește credicioșilor, în general, și politicienilor, în special, valorea actuală și obligatoriu de asumat a celor 10 Porunci dumnezeiești ale Decalogului. Sub exprimarea elegantă de ”promovare a civilizației morale a Decalogului”, regăsim o severă atenționare făcută guvernului și grupării domnului Dragnea, căci în contextul nostru, principala poruncă din Decalog pe care o sfidează politicienii, inclusiv cei care ar scăpa de rigorile legii dacă ordonanțele nu vor fi retrase, este porunca ”Să nu furi!”.

Nu trebuie însă să uităm și detaliul că acest mesaj este transmis de Patriarhia Ortodoxă Română în contextul în care, în două eparhii ale Bisericii – Arhiepiscopia Tomisului și Arhiepiscopia Craiovei – sunt în curs de derulare anchete ale procurorilor anticorupție care vizează fie ierarhi ai locului, fie activități din aceste eparhii. Patriarhia Română transmite implicit și un mesaj în subsidiar, acela că foarte probabil, Justiția nu va fi tulburată de la nivelul Patriarhiei în anchetele pe care le derulează în cele două eparhii. Un mesaj care, deși secundar, exprimă o profundă schimbare de atitudine în comunicarea dintre Patriarhia Română și societate – asumarea erorilor comise de unii membri din ierarhie.

Revenind la conținutul principal al mesajului, subliniem că apelul la importanța morală a Decalogului este o elegantă, dar extrem de severă atenționare lansată de Patriarhia Ortodoxă Română către Guvernul PSD-ALDE, care poate fi ”rescrisă” astfel: domnilor guvernanți, respectați porunca ”Să nu furi!”, retrageți ordonanțele și lăsați Justiția să-și facă treaba, pentru a redobândi dreptatea și pacea socială în societatea românească.

Aceasta este ”decodificarea” mesajului Patriarhiei Ortodoxe Române, un mesaj împotriva minciunii, a furtului, a fugii de răspundere, un mesaj de suținere a dreptății sociale, a păcii sociale și înainte de orice, a valorilor moralei creștine. Un mesaj care, nădăjduim, reprezintă un important semn că în Biserica Ortodoxă Română sunt încă ierarhi care doresc și acționează pentru ca să vindece rănile din viața Bisericii provocate de căderile noastre, ale creștinilor ortodocși, ierarhi, clerici și mireni.

Un mesaj favorabil Justiției, luptei anticorupție pe care o poartă DNA, un mesaj duhovnicesc și de susținere a sutelor de mii de protestatari, majoritatea creștini ortodocși, deci membri ai Bisericii Ortodoxe Române și totodată, un mesaj extrem de incomod și nefavorabil pentru Guvernul PSD-ALDE și cu precădere, pentru gruparea Dragnea.

Un mesaj care ne ajută să ne regăsim bucuria și mândria că suntem fii și fiice duhovnicești ai Bisericii Ortodoxe Române!

10 thoughts on “Biserica Ortodoxă Română și protestele din țară – apel la asumarea culturii dialogului creștin și a civilizației morale a Decalogului

  1. Frate Nichifor, te rog să mă ierți că nu înțeleg, … poate sunt mai greu de cap !? …” lupta anticorupție pe care o poartă DNA ” ?! (în șah, semnifică o mutare, văzută ca Gândire, îndoielnică ; scuze !! așa e în șah…) Eu vad că poarta DNA e cam închisă pentru unii și prea deschisă pentru alții. E ca în bancul ăla în care tânăra mireasă a dansat, cu mirele, o oră încheiată și două … descheiată ! Eu așa văd ! Judecarea cu dublă măsură nu face bine la demo(no)crație ! Oare nu se observă că ZIDITORUL a îngăduit „resetarea” lumii prin alegerea lui Trump ! De ce mai dăm apă la moara personajelor ciudățele, gen Soros … http://www.napocanews.ro/2017/02/razboiul-civil-romano-roman-pe-axa-trump-putin-orban.html, sau aici : https://www.facebook.com/alincristian.preotu/posts/1274694809251798. Și mai ales să nu uităm: TIMPUL este interval între chemarea ZIDITORULUI și răspunsul cununii creației ! Pr. prof. Dumitru Stăniloaie, Iertați …

  2. Patriarhia Română a reacționat corect, atât doar că reacția a fost destul de târzie. Sper că nu este provocată de faptul că Romano-Catolicii au fost primii care au avut ceva de spus despre situația gravă în care ne aflăm.

    Un rezultat bun al reacției este că Patriarhia face un pas important spre recuperarea ”tinerilor frumoși și liberi”. Observ reacții de la unii ”creștini” care-i consideră pe oamenii ieșiți în stradă (vorbim de sute de mii de români, într-un număr chiar mai mare decât au fost pe străzi în Dec. 1989) ca fiind ”demonizați”, ”vânduți lui Soros” etc. Atitudinea asta a adus mari prejudicii Bisericii, când a fost scandalul și tragedia de la Colectiv. Un creștin caută să-l ajute pe cel rătăcit să se întoarcă la Biserică.

    Cel mai ciudat lucru este că grupuscule ”naționalist-ortodoxiste” de inspirație comunistoidă preferă să susțină mizeria comisă de acest guvern, considerând că e ”mai bine cu hoții noștri, că sunt români, decât cu hoții lor, care sunt străini”. Fraților, porunca ”Să nu furi” e valabilă pentru toată lumea și să preferi niște mafioți, doar pentru că sunt români, este aberant! Mafiotul e mafiot, restul nu mai contează.

    Nu știu cât de detaliat s-au gândit cei de la Patriarhie la activitatea DNA, dar dl. Cremene are dreptate când arată că acest mesaj este dat publicității în contextul în care IPS Teodosie si IPS Irineu sunt vizați de anchetele procurorilor anticorupție. Probele care au apărute în presă despre situația de la Arhiepiscopia Tomisului, dacă doar un sfert sunt adevărate, sunt devastatoare pentru imaginea lui IPS Teodosie. La Craiova încă nu este clar ce se întâmplă, se știe doar că este anchetat modul în care au fost utilizate fondurile europene în niște proiecte controversate implementate de Arhiepiscopia Craiovei. Nu știu dacă în dosarele astea, există acuzația de abuz în serviciu și dacă ar fi vreo legătură cu efectele ordonanțelor.

    Apelul Patriarhiei la civilizația morală a Decalogului este – o spune și dl. Cremene – un semnal și către acești ierarhi și către oricare ierarh sau cleric care ar fi ispitit să încalce poruncile lui Dumnezeu în activitatea lor publică.

    DNA are o activitate care oricând poate fi discutată și e normal, că nimeni nu e perfect. DNA a răspuns probabil și unor comenzi politice din afara țării, când a grăbit sau a întârziat unele dosare de corupție, însă finalizarea lor în instanță a existat aproape întotdeauna. Nu am prea auzit de verdictul de NUP dat de DNA. România este stat membru UE, aliat în NATO, ne place, nu ne place, avem niște responsabilități externe și politica internă este condiționată de ele. Succesele DNA sunt destule și zecile de politicieni și funcționari trimiși în judecată, dar și miile de dosare de corupție instrumentate, sunt un lucru bun. În instanță se pot corija eventuale erori.

    Cei vizați de DNA au lansat demonizarea procurorilor anticorupție și sunt mulți nefericiți care chiar cred că România este condusă de ”demonii” binomului SRI-DNA. De parcă la alegeri au lucrat SRI-DNA să iasă la votare mai mulți simpatizanți ai PSD, restul să stea acasă și așa să câștige PSD-ul!!! România e așa cum hotărâm noi, prin vot și prin ce facem ca cetățeni.

    Personal mă bucur că Patriarhia a reacționat într-un mod creștinesc, duhovnicesc și foarte aplicat. Nădăjduiesc și eu, ca dl. Cremene, că mesajul Patriarhiei ”reprezintă un important semn că în Biserica Ortodoxă Română sunt încă ierarhi care doresc și acționează pentru ca să vindece rănile din viața Bisericii provocate de căderile noastre, ale creștinilor ortodocși, ierarhi, clerici și mireni.”

  3. Foarte bine punctat,frate Cristian! Deci nu DNA este reperul de corectitudine în această Țară.
    Ca să joci fotbal,trebuie să poți fugi, ca să scrii versuri trebuie să cunoști limba în care scrii,măcar,însă ca să vorbești despre Biserică, nu ajunge ca să citești Biblia sau să fi absolvit Teologia. Și că vorbeam de Biblie, e nevoie de povățuitor ca să o înțelegi,dar mai ales de rugăciune și de curăție sufletească. Cineva în Rusia critica prietenia dintre Patriarh și Putin iar un arhimandrit de mare valoare duhovnicească, necanonizat încă,Ioan Krestiankin, spunea : ”Am ajuns astăzi să criticăm păcatele patriarhului,ale episcopului,preotului …Pocăiți-vă fraților ! Nu facem decât să repetăm păcatul lui Ham, care a dezvelit goliciunea tatălui său”.
    Ați amintit că DNA cercetează două eparhii de la noi. Să vedem care ? La Constanța și Craiova. De ce oare aș crede un polițist/procuror și nu aș crede un preot/episcop? Oare pentru că un vlădică i-a dat blagoslovenie lui Mazăre să candideze la primărie(ceea ce nu înseamnă că poate fi confundat cu acesta) și pentru că celălalt a scris pe lângă semnătura din Creta că el ”crede în Una,Sfântă, Sobornicească și Apostolească Biserică”,probabil după ce s-a opus inițial acestei semnături ? DNA-ul ăsta are preferați și din Biserică, tot așa ca din viața politică. Dacă mergi împotriva curentului,sar pe tine. Dau un exemplu simplu.Un al ierarh bun din Sfântul Sinod, a cumpărat case,a ajutat săraci, a făcut milostenie.Poate și din banii personali, dar cu siguranță și din banii Bisericii. Amărâții nu dau facturi. Milostenia nu poate fi dovedită și nici nu trebuie, în acte. Poți să faci dosar penal unui vlădică pentru devalizare de fonduri ? Dacă nu porți pe Dumnezeu în inimă o poți face.Dar dacă îl ai pe Hristos cu tine nu ai îndrăzni măcar să vorbești de un om care se atinge de El(Adevărul). Dacă Iohanis a spus ”luați mâna de pe DNA”!, gândiți la ce spune Dumnezeu prin gura Proorocului David în psalmul 104:”Nu vă atingeți de unșii Mei,nu vicleniți împotriva profeților Mei”!Dar, oameni fiind,putem greși toți,însă Biserica nu greșește,pentru că Îl are ca și Conducător pe Hristos ! Dacă nouă ni se pare că unii oameni din Biserică greșesc,e pentru că suntem setați să vedem doar mizeria precum muștele, refuzând nectarul,nu pentru că n-ar fi, ci pentru că ne place murdăria. Să fim albine creatoare, să ne gândim de două ori înainte de a defăima un episcop sau preot(”pâră împotriva preotului să nu primești, fără numai de la doi sau trei martori” spunea Sf. Ap. Pavel lui Timotei în prima epistolă adresată acestuia,cap.5,vers.19).
    Să stăm bine, să stăm cu frică ! Apropo, ați auzit de minunea din Rusia anilor 50,cu fata ÎNCREMENITĂ cu icoana Sfântului Nicolae în mână ? Poate o citiți !!!

  4. O întrebare pentru fratele David, că de la autor nu avem reacții 🙂 Frate, dacă unșii lui Dumnezeu comit fapte penale prin care încalcă porunca SĂ NU FURI! crezi că Justiția trebuie să-i lase în pace, să nu-i ancheteze, că, deh, sunt ”unși”? Vorbești de cei doi episcopi care au anchete în eparhiile lor. Eu aștept ca Justiția să-și facă datoria, dar nu uit că cel puțin unul dintre ei – IPS Teodosie – a mai fost implicat într-un scandal (l-au și înregistrat niște jurnaliști) care a generat un alt dosar penal. Dumneata vezi prigoană în dosarele astea, eu văd doar probabilitatea că unii slujitori au slăbiciuni omenești și au ajuns într-o situație gravă, poate chiar incompatibilă cu slujirea de ierarh. Crezi că ar fi prima oară în istoria Bisericii noastre?

    Citește un pic de istorie a Bisericii. Sf. Ioan Gură de Aur a fost izgonit din scaunul patriarhal de niște episcopi care erau în complicitate cu curtea imperială în comiterea a ceea ce astăzi s-ar numi abuz, corupție, trafic de influență.

    Dumneata idealizezi, vezi sfințenia unde s-ar putea să nu fie, confunzi sfințenia cu calitatea de sfințit pe care o are un slujitor. Atenție, sfințit slujitor nu înseamnă sfânt.

    Un ierarh trebuie să fie mai presus de afacerile lumești, trebuie să fie un exemplu, pentru că ierarhul este urmașul Sfinților Apostoli. Meditează la acest aspect, cu frică de Dumnezeu.

  5. Fratele Ioan,oarecum just,pentru că Ioan Botezătorul predica securea de la rădăcina pomului care nu face roade și se taie, aruncându-se în foc.Dar Hristos ne-a oferit Pilda Neghinei, unde ne arată că putem viețui împreună drepți și păcătoși aici pe pământ, până la seceriș ! Pentru acest fapt, chiar Ioan Botezătorul se îndoiește de persoana Domnului și își trimite ucenicii să Îl întrebe :”Oare Tu ești Cel ce trebuia să vină sau să așteptăm pe altul ”? Răspunsul îl cunoaștem:”Spuneți-i lui Ioan așa:orbii văd,șchiopii umblă,leproșii se curățesc,morții învie și săracilor li se binevestește ”!
    De ce îngăduie Hristos grâul să stea cu neghina împreună ? Și de ce nu ne lasă ca să o plivim ? Ca să nu călcăm totul în picioare. Și apoi mai este un motiv: grâul în orice clipă poate deveni neghină și neghina poate deveni grâu. Cum ? Prin păcat sau pocăință. Deci secerișul este ultima instanță, nu DNA.
    Vrednicul de pomenire mitropolit Antonie Plămădeală spune într-un cuvânt la pericopa Tânărului Bogat, că atunci când defăimăm pe cineva, se consideră mărturie mincinoasă,chiar dacă spui adevărul !!! De ce? pentru că nu o faci ca să îl îndrepți ci ca să îl terfelești. Dacă ar fi să o faci coercitiv, ar trebui între patru ochi să îi spui.Ca apoi să te rogi pentru el.(Să îmi spună unul ce a comentat aici că pomenește la rugăciune pe cei doi ierarhi, sau părintele autor,alias Nichifor Cremene și atunci îl voi crede că a încercat totul,asta fiind ultima soluție). Dar așa, le faci rău și vlădicilor, dar mai ales celor din preajmă, Bisericii și credincioșilor.
    Hristos e Mielul Cel Blând și doar asemănându-ne Lui putem să ne folosim de rugăciune,ca apoi rugându-ne pentru alții care greșesc, să se folosească și ei.
    Cine câștigă dacă am vedea un ierarh încătușat(ceea ce nu e cazul) ? Eu, dumneata, Biserica, societatea? Nimeni,toți avem de pierdut.Datoria noastră este să ne mântuim,însă nu doar pe noi, ci și pe alții. Cu așa atitudini justițiare îi radem pe toți și rămânem ”noi,sfinții,grâul de monsanto!!! Mâine este pilda vameșului și fariseului,de unde vom afla că pacea se primește osândindu-ne pe noi și nu pe alții !!!

    • Frate David, le amesteci și nu se mai înțelege nimic: citate din Sf. Scriptură, din IPS Antonie Plămădeală, interpretări personale prea puțin argumentate etc.

      Eu îți propun să te gândești la următoarea idee: dacă eu, creștinul (episcop, preot, diacon, monah/monahie, mirean) spun că îmi asum și respect poruncile lui Hristos, atunci îmi asum și respect și acele legi ale cetății lumești în care sunt cuprinse aceste porunci, iar pe acele legi lumești care contravin poruncilor lui Hristos nu mi le asum și le contest.

      Una dintre porunci este SĂ NU FURI, că despre asta vorbim aici. În cele două eparhii ale Bisericii noastre despre care vorbim se desfășoară anchete pentru fapte de corupție, fraudă la fonduri publice/europene. Direct și indirect sunt vizați și doi ierarhi ai Bisericii. În eparhia Tomisului probele din dosarul procurorilor sunt destul de solide și arată fapte care, dacă sunt adevărate măcar în procent de 5%, demonstrează că cei implicați în faptele respective, de la nivelul eparhiei, au uitat să-și asume și să respecte poruncile lui Hristos. În eparhia Craiovei lucrurile sunt încă neclare, nu se cunoaște decât că există o anchetă a procurorilor cu privire la administrarea unor fonduri europene.

      Celor implicați în aceste dosare li se aplică prezumția de nevinovăție. Așa e firesc. Creștinește vorbind, ierarhii erau datori să reacționeze, să intre în dialog cu credincioșii care s-au tulburat să vadă că DNA face anchete în eparhia lor. Doar că eu nu am auzit, la o predică sau la o declarație publică, un cuvânt prin care ierarhii din aceste eparhii să spună credincioșilor ceva de genul: fraților, eu și/sau cei anchetați sunt nevinovat/nevinovați! Nu vă tulburați, nu vă lăsați ispitiți, noi urmăm poruncile lui Hristos etc.

      Reacțiile oficialilor eparhiilor au fost exact pe dos.

      La Tomis au ținut ascuns scandalul până a apărut în presă și după asta, ierarhul a mers cu ”garda de corp” formată din preoți la vizitele periodice impuse de controlul judiciar. Apropos, caută să vezi ce înseamnă control judiciar. Este ultima măsură, înainte de măsura arestării preventive!!! Dacă procurorii au decis asta și avocații ierarhului (are avocați foarte buni și bine plătiți!) nu au reușit să o contracareze în instanță, înseamnă că faptele sunt foarte grave. Deplasarea ierarhului înconjurat de o ”gardă popească” (cum au numit-o prin presă) a avut un impact foarte negativ asupra imaginii Bisericii. Nu era creștinește ca ierarhul să meargă singur, cu fruntea sus, fără teamă de presă, dacă e nevinovat, nu?

      La Craiova, la prima vizită de control a celor de la anti-fraudă, au remis un comunicat de presă care conținea inexactități, să nu le zicem neadevăruri, despre controalele operate chiar la sediul principal al Arhiepiscopiei. Adevărul s-a aflat, că cei din presă au făcut solicitări la DNA București și din răspunsul primit, reiese că la eparhia Craiovei se desfășoară o anchetă penală cu privire la fapte de corupție. Rămâne să vedem ce va mai fi și acolo. Ierarhul locului nu a avut o reacție publică, a evitat să discute subiectul.

      Ar fi dureros și nu ar fi de folos, pe termen scurt, să avem un ierarh arestat, judecat și condamnat la închisoare pentru fapte de corupție în utilizarea fondurilor publice/europene. Pe termen lung, ar fi însă de folos pentru că ar înțelege unii dintre membri ierarhiei (cei abuzivi, corupți, practicanți ai simoniei, atinși de arghirofilie etc.) că au apus vremurile în care faptele lor necreștine erau ocrotite de asociații lor, politicienii care controlau Justiția.

      Nu judecăm pe nimeni, dar ne folosim gândirea și libertatea primite de la Dumnezeu și constatăm că unii membri ai ierarhiei Bisericii noastre comit fapte prin care este trădat Iisus Hristos. Eu nu mă tulbur când văd că avem preoți și/sau ierarhi care cad. La masă cu Hristos a stat Iuda, de ce nu ar fi urmași ai lui Iuda și prin Biserica noastră?

      Cred că oricum este foarte grav că niște ierarhi au ajuns, în activitatea lor, în situații care au generat anchete penale și încă pe subiectul utilizării fondurilor europene! Ne rugăm pentru acești ierarhi, dar ne rugăm lui Dumnezeu să facă dreptate, după mila și iubirea lui de oameni, și prin dreptatea și iubirea Lui să ocrotească Biserica Sa! Te îndemn, frate David, să nu idealizezi și să nu te rătăcești în teorii conspiraționiste. De cele mai multe ori, adevărul este sub ochii noștri, doar noi să vrem să-l vedem și să-l înțelegem.

    • Sfantul Ioan Gura de Aur (invocat si de Ioan intr-un comentariu anterior) da in „Omilii la Matei” (p.536-538) urmatoarea interpretare pildei secerisului: „Ca nu cumva sa smulgeti si graul odata cu neghina”.

      Citez: „Prin aceste cuvinte Domnul a spus sau „Daca veti ridica armele si veti ucide pe eretici, veti fi siliti sa ucideti cu ei si multi sfinti.” ; sau: „Se poate ca multe din aceste neghine sa se schimbe si sa ajunga grau. Deci, daca smulgeti neghina inainte de vreme, pierdeti si neghina care va ajunge grau, ca omorati si pe cei care poate se vor schimba si vor ajunge buni.” Deci Hristos nu ne opreste sa inchidem gura ereticilor, sa le oprim indrazneala lor, sa risipim adunarile si asociatiile lor, ci ne opreste sa-i ucidem, sa-i junghiem.”

      Eretici, corupti sau alte „neghine” – nu inseamna asadar ca din punct de vedere crestin raul produs de ei nu trebuie stavilit si pe plan lumesc. Judecata finala a sufletelor apartine insa lui Dumnezeu, asta vrea sa spuna Hristos prin pilda secerisului. Iar un corupt pedepsit dupa legea penala poate fi din aceasta perspectiva chiar mai castigat: poate gasi in aceasta un prilej de pocainta si de salvare a sufletului. Pe cand lasat in faradelegile lui, nu ar face decat sa-si piarda mantuirea.

      Pe scurt, Sfantul Ioan Gura de Aur ne arata cum crestinismul nu e totuna cu pasivitatea impotriva raului din lume. Atata doar ca nu trebuie sa ne substituim lui Dumnezeu ca judecator suprem, mai ales atunci cand vine vorba de a aplica pedeapsa capitala.

  6. Exegeza este facuta pe niste FRAGMENTE dintr-un interviu dat de Vasile Banescu agentiei HotNews.

    Exista o diferenta majora intre textul HotNews si textul din articol:
    ”Poziția Patriarhiei față de contextul social actual,” – textul rorstonline
    ”poziția Patriarhiei față de contextul social actual,” – textul HotNews

    Textul HotNews sugereaza ca avem un fragment dintr-o fraza.

    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-21579185-pozitia-patriarhiei-fata-contextul-social-actual-este-reala-ingrijorare-subinteles-favorabila-valorilor-statutului-drept-purtator-cuvant.htm

    Pentru a nu apare suspiciuni, autorul articolului sa precizeze sursa de unde a preluat textele si macar un link catre intregul interviu.

  7. Impartasesc intru totul parerea domnilor Filip si David de mai sus.
    In afara de asta, domnule Nichifor Cremene, Biserica nu are deloc limbaj impietrit si prafuit! E vina noastra daca il percepem asa. NOI suntem cei care trebuie sa ne apropiem de intelesul cuvintelor ei, care au sens si inteles vesnic. Ce spuneti, putem schimba cuvintele rugaciunii „Tatal nostru” pentru a fi adaptate vremurilor noastre maimutaritoare?
    Din fericire, mesajul patriarhiei nu a fost asa cum l-ati inteles dumneavoastra, ci a fost „impietrit si prafuit”. Adica sublim si fermecator.

Spune-ți părerea