Profesorul Costel Vânătoru, cercetător și preot, a lansat un apel pentru salvarea gospodăriei țărănești, despre care spune că este un adevărat tezaur, „celula de bază a societății românești”.

Într-o intervenție la AgroTV, în cadrul emisiunii „Agricultura la Raport”, directorul Băncii de Gene de la Buzău a lansat un mesaj către clasa politică, prin care cere măsuri concrete de sprijin pentru gospodăria țărănească.

Potrivit acestuia, imediat după 1990 ar fi trebuit să înceapă salvarea gospodăriei românești.

În schimb, spune Costel Vânătoru, toate politicile agricole după 90 au neglijat gospodăria țărănească sau, și mai grav, au venit cu măsuri represive asupra gospodăriei țărănești. Atenția a fost acordată marilor fermieri, marilor companii, dar s-a neglijat gospodăria țărănească, această celulă de bază a societății.

„Cei care au putere de decizie ar trebui să se aplece cu mai multă atenție asupra proiectelor de genul acesta, de salvare a gospodăriilor țărănești. După 90, politicienii s-au lepădat ușor, spunând că acești gospodari sunt de vină, că nu au capacitatea să se asocieze.

Eu cred că ar trebui găsite politici, strategii clare pentru a pune în valoare gospodăria țărănească, care reprezintă celula de bază a societății românești.

Noi avem peste patru milioane de gospodării în România. Cineva încerca să facă o comparație statistică cu Franța – la noi, peste 40% din populație este angrenată într-un fel sau altul în agricultură, iar în Franța undeva la 4% din populație lucrează în agricultură, dar au o agricultură dezvoltată. Noi suntem unde suntem pentru că nu gestionăm bine aceste politici agricole.

Noi avem un tezaur pe care Franța nu-l mai are – patru milioane de gospodării, oameni care au curajul să pună mâna pe o văcuță, pe o găină, pe un porc, au curajul să stea la 40-50 de grade în solar și să producă sănătos. Problema e că acești oameni trebuie ajutați”, a precizat Costel Vânătoru în direct la AGRO TV.

Potrivit cercetătorului, atât biodiversitatea, cât și sănătatea populației sunt asigurate cel mai bine prin sprijinirea țăranilor, care produc hrană sănătoasă.

„Trebuie să știm că în acele gospodării păstrăm foarte bine biodiversitatea, iar țările care au avut gospodăria de familie bine pusă la punct, au trecut întotdeauna mai ușor peste crizele economice. Noi avem acest tezaur. Dacă vom dezrădăcina țăranul nostru și se va obișnui cu supermarketul de la colț, vom face la prima vedere o modernizare, dar va fi nevoie să țipăm iarăși că vrem spitale și nu catedrale. Eu am spus că nu vreau spitale, vreau oameni sănătoși, iar alimentația e cea care menține, în primul rând, starea de sănătate. Produsul natural, autohton, este net superior față de cel care stă cu lunile prin rafturi, importat, tratat, injectat”, a mai subliniat profesorul Costel Vânătoru.

Costel Vânătorul este directorul Băncii de Gene de la Buzău, lansată oficial în primăvara acestui an. Cercetătorul Costel Vânătoru anunța, recent, că din patrimoniul genetic românesc au dispărut 2.647 de soiuri vechi de legume.

Raluca Oanță

About Raluca Oanță

Jurnalist cu peste 10 ani de experiență. A lucrat în presa scrisă și în televiziune. A absolvit Facultatea de Sociologie din cadrul Universității București; ulterior, a urmat un master de Antropologie și Dezvoltare Comunitară.

Ne puteți urmări și pe Telegram: https://t.me/RevistaRost