Comasarea școlilor și refacerea colectivelor de elevi, printre proiectele lansate în dezbatere publică de Ministerul Educației

Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică mai multe proiecte de acte normative, ca urmare a măsurilor fiscale prevăzute în legea austerității, care afectează și domeniul educației.

Potrivit unui comunicat transmis de Ministerul Educației, este vorba despre următoarele proiecte:

  • Hotărâre de Guvern pentru aprobarea normelor metodologice privind stabilirea degrevării de normă didactică de predare şi a obligaţiei de predare a personalului didactic de predare care ocupă funcții de conducere, îndrumare și control în învățământul preuniversitar de stat în anul școlar 2025 – 2026;
  • Procedura privind reorganizarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat şi constituirea formaţiunilor de studiu în învăţământul preuniversitar de stat, în anul şcolar 2025 – 2026, ca urmare a măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare;
  • Procedură privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2025 – 2026, ca urmare a aplicării măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare;
  • O R D I N pentru modificarea metodologiei privind organizarea claselor în regim simultan, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 3.036/2024.

Reorganizarea școlilor

Proiectul privind reorganizarea școlilor de stat începând cu anul școlar 2025-2026 a fost pus în dezbatere publică luni, 28 iulie, notează EduPedu.

Potrivit sursei citate, documentul comprimă toate etapele tradiționale de constituire a claselor, de regulă întinse pe o perioadă de câteva luni, într-o perioadă scurtă, cu termene limită în luna august 2025.

Noile criterii prevăd că o unitate de învățământ de stat poate funcționa cu personalitate juridică doar dacă îndeplinește una dintre următoarele condiții minime de efectiv:

  • 500 de elevi
  • 500 de elevi, preșcolari și/sau antepreșcolari
  • 250 de preșcolari și/sau antepreșcolari
  • 200 de antepreșcolari
  • 300 de elevi pentru învățământul postliceal
  • 50 de elevi sau 50 de elevi/preșcolari pentru învățământul special

Sunt prevăzute mai multe excepții, care există în legea actuală și se aplică în continuare:

  • în UAT-urile unde nu există suficienți copii, se poate organiza o singură unitate cu personalitate juridică
  • liceele vocaționale cu profil pedagogic, artistic sau sportiv pot funcționa cu efective mai mici
  • școlile teologice (la cererea cultelor) și cele speciale (la cererea părinților) pot funcționa sub prag
  • școlile din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională pot funcționa sub prag
  • autoritățile locale pot decide desființarea unor structuri fără personalitate juridică, cu avizul inspectoratului
  • copiii din zone izolate au dreptul la orar adaptat pentru a ajunge la școală
  • în UAT-urile unde funcționează mai multe școli cu predare în limba română sau a minorităților, cel puțin una pentru fiecare limbă va avea personalitate juridică, chiar cu efective mai mici
  • școlile unice de gimnaziu sau liceu dintr-o localitate au dreptul să funcționeze indiferent de numărul de elevi

Ce prevede Procedura privind reorganizarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat şi constituirea formaţiunilor de studiu în învăţământul preuniversitar de stat, în anul şcolar 2025 – 2026:

La nivelul fiecărui inspectorat şcolar se desemnează, prin decizie a inspectorului şcolar general, o comisie pentru verificarea constituirii formaţiunilor de studiu la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, cu respectarea prevederilor art. 23 din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

Inspectoratele școlare au responsabilitatea de a identifica școlile care nu mai îndeplinesc criteriile legale pentru a funcționa cu personalitate juridică, adică în cazul școlilor au mai puțin de 500 de elevi, de exemplu, și de a propune reorganizarea acestora.

Analiza trebuie să țină cont inclusiv de efectivele de elevi prevăzute în planul de școlarizare și de reorganizările deja aprobate anterior, dar care își pierd valabilitatea. Până pe 8 august 2025, inspectoratele, împreună cu autoritățile locale, trebuie să stabilească lista completă a școlilor ce urmează să fie reorganizate și să transmită documentația necesară către ARACIP și Minister.

În ceea ce privește constituirea claselor, fiecare școală trebuie să respecte strict prevederile legale privind numărul mediu de elevi per formațiune. Se admite cel mult o excepție per profil și an de studiu în fiecare unitate, dacă este justificată.

Inspectoratele vor forma comisii speciale care să verifice dacă toate formațiunile de studiu respectă legea, iar abaterile trebuie corectate imediat, inclusiv prin blocarea planului de școlarizare în sistemul informatic.

 


Ne puteți urmări și pe Telegram: https://t.me/RevistaRost


Spune-ți părerea

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.