Concluziile Sinodului Panortodox din Creta

Prin hotărîrile Sinodului din Creta rezumate în Enciclică:

Se proclamă şi se ocroteşte: dogma ortodoxă referitoare la Sfînta Treime, tradiţia apostolică şi patristică, acrivia canoanelor, validitatea Sinoadelor Sf. Fotie şi a Sf. Grigorie Palamas, sfinţenia căsătoriei dintre bărbat şi femeie, antropologia ortodoxă patristică, sacralitatea vieţii umane de la prima clipă de viaţă până la ultima, respectul şi buna înţelegere între oameni, pacea între popoare, cinstirea Sfinţilor întru Duhul Sfînt, organizarea Bisericii în diaspora nu ca autocefalii ci ca eparhii subordonate patriarhiilor, importanţa apostolatului; naşterea, şi ocrotirea copiilor, educaţia tinerilor (pe model vasilian), libertatea conştiinţei, apărarea tuturor celor oprimaţi (indiferent de etnie, credinţă, rasă, etc), filantropia, importanţa ascezei şi a postului (inclusiv pentru mireni), importanţa jertfelniciei, grija faţă de natură (ecologia), cooperarea demnă şi fără compromisuri a Bisericii cu statul.

Se condamnă: transhumanismul /cyborgizarea /folosirea tehnologiei şi a microcipului pentru a leza omul, unionismul, etno-filetismul, protestantismul, avortul, eutanasierea, experimentele genetice (inclusiv donarea silită), ura, schisma, secularismul, individualismul, relativismul religios (adică ecumenismul), globalismul agresiv, economismul, coruperea de minori, umanismul, pervertirea firii umane în orice mod (fizic, psihic, intelectual şi duhovnicesc), fundamentalismul, violenţa, genocidul religios, divorţul, bigamia, căsătoria mixtă, căsătoria monahilor, pauperizarea intelectuală şi economică, migraţia forţată, minimalismul teologic (în cadrul discuţiilor cu alte credinţe), prigonirea religiei de către statele atee, conflictul inter-etnic şi războiul.

Acestea sunt scrise negru pe alb şi declarate oficial la încheierea lucrărilor Sinodului din Creta.

Când atît “Encliclica”, cît şi “Mesajul Sinodal”, dimpreună cu toate textele oficiale (cîte un document pentru fiecare punct discutat) vor fi traduse în limba română, le vom publica şi eventual comenta acolo unde va fi nevoie.

FOARTE IMPORTANT:

În primul rînd trebuie aşteptată atitudinea celorlalţi ierarhi din întreaga Ortodoxie – a ierarhilor care nu au participat la Sinodul din Creta din motivele organizării, precum şi a ierarhilor care nu au participat, din motive întemeiate, împreună cu întregi Biserici Ortodoxe Autocefale – Antiohia, Bulgaria, Georgia şi Rusia.

Între timp, se cuvin parcurse textele finale soborniceşte, cu rugăciune şi cu permanenta raportare la Scripturi şi Predanie, pentru a determina o poziţie duhovnicească obiectivă, pertinentă, critică, plină de discernămînt, a Pliromei, ţinînd cont şi de întreaga procedură a organizării (dinainte, din timpul şi de după Sinodul din Creta).

Abia după împreună-glăsuirea tuturor ierarhilor ortodocşi, unanim, şi a pliromei, se va putea spune care este poziţia oficială a Bisericii, fiindcă Biserica este Un Trup, având Un Singur Cap, pe Dumnezeu care prin Duhul Său cel Sfînt dăruieşte unitate de cugetare în cele revelate de El.

Textele oficiale, finale, semnate de toţi participanţii, fără excepţie, publicate pe 26 iunie 2016, sunt diferite de cele pre-sinodale (iar cele pre-sinodale au multiple versiuni). Toate cele 50 de pagini de document oficial semnat definitiv pe 26 iunie trebuie citite integral, în original, precum şi în limba română, apoi comparate versiunile pre-sinodale cu cele post-sinodale pentru a vedea care sunt exact modificările (conţinutul şi contextul lor). Apoi trebuie revăzute citatele originale (de ex. din Sf. Chiril al Alexandriei, textele scripturistice).

Mîntuitorul Iisus Hristos să dea discernămînt tuturor credincioşilor Săi pentru a primi ce este al Său şi a nu primi ce nu este al Său!

Sursa: Mănăstirea Petru Vodă

***

Documentele oficiale finale ale Sinodului din Creta:

Mesajul Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe

Relaţiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine

Sfânta Taină a Cununiei și impedimentele la aceasta

Importanţa postului şi respectarea lui astăzi

Diaspora Ortodoxă

Autonomia şi modul ei de proclamare

Misiunea Bisericii în Lumea Contemporană

The following two tabs change content below.
Rost Online

Rost Online

Rost Online

Ultimele articole de Rost Online (toate)

5 gânduri despre “Concluziile Sinodului Panortodox din Creta

  1. Potrivit unor surse de încredere au refuzat să semneze textul final “RELAȚIILE BISERICII ORTODOXE cu RESTUL LUMII CRESTINE”, cel puțin opt mitropoliți.

    Din delegația Bisericii Greciei nu au semnat Mitropolitul de Nafpaktos, kir Ierotheos, care și-a exprimat rezerve clare și asupra textului “MISIUNEA BISERICII ORTODOXE ÎN LUMEA MODERNA” și “TAINA CUNUNIEI”. Textul final “RELAȚIILE BISERICII ORTODOXE cu RESTUL LUMII CRESTINE”, nu a fost semnat, de asemenea, de catre Mitropolitul Lemessou, kir Athanasios, Morphou, kir Neofitos, Constantia și Amohostou, kir Vasilios, Amathountos, kir Nikolaos, Lidras, kir. Epifanios și Neapoli kir Porfirios (din delegația Bisericii Ciprului), și Mitropolitul Batsakas, kir. Irineu (din delegația Bisericii Sarbe).

    Se dovedeste in acest fel, ca regulamentul Sinodului, gaunos pentru realitatile ortodoxe, ce nu a dat drept de vot episcopilor, ci numai Intâistătătorilor, a avut tocmai acest scop, de a trece sub tăcere parerile Epsicopilor si de a construi un consens artificial, consens care oricum nu exista din cauza absentei celor patru biserici locale de la Sinod.

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2016/06/27/opt-mitropoliti-nu-au-semnat-documentele-sinodului-panortodox-printre-ei-ips-hierotheos-vlachos-si-ips-atanasie-al-limassolului-prima-reactie-a-ips-serafim-de-pireu-varianta-in-romana-a-mesajului/

  2. Vorbe de un fel si fapte contrare, de alt fel!
    Ce sa credem? Unde este Adevarul? Cui sa „urmam”?
    CE FACEM CU APOSTATII?
    ======================================================
    Incepand cu recunoastrea „ramurilor” – mai multe Biserici, adica mai multi Hristosi sau Unul taiat in bucati… continuand cu considerarea „adunarilor ereticilor” drept „biserici” – adica mai multi dumnezei caci Biserica – Una Drept Maritoare este Casa Domnului, a Unuia Atotputernic, „dCreatorul tuturor vazutelor si nevazutelor!” si nu a lui Mamona…. mergand spre aplicarea papismului organizatoric prin admiterea ereticilor ca „observatori” si nu pentru a se cai si pocai pentru caderea religioasa in care se afla dar pe care o si propaga! – „orb pe orb calauzind…”, mergand mai departe si remarcand metoda de „racolare” a unui numar redus de participanti legitimi scoliti, care nu-si mai slujesc poporul fiind momiti in stricarea mintii in haznalele apusene [care i-au si diplomat si facut „masteri”, „doctori”] …. ajungem si la rugaciunile in comun cu ereticii practicate cu „naturalete” si fara retinere… asa cum ii sta bine unui ratacit, cu multiple fete de pastori rataciti.
    ACESTEA SINT FAPTE!
    —————————————–
    Nu este de acceptat „sustinerea”, explicatia ca nu au cuvinte similare in limbi diferite sau intelesurile sint prea diferite… de exemplu „om” si „persoana” cu termeni specifici in greaca, romana… dar de „ne-inteles” in armeana, italiana, engleza… Si culmea! – vor sa traduca textele liturgice si ritualice in limbile ARTIFICIALE ale Apusului paganizat.
    Nu este de acceptat nici motivarea ca ortodocsii ar di „ajutati” de papistasi si sectanti cu permisiunea de a tine slujbe in casele lor de rugaciune, fie cu aspect arhitectural clasic – papistas, fie in case / temple sectante! – mai curat este sa tina slujbe in aer liber, in sali nespurcate ritualic inchiriate si sa nu aiba observatori, „martori” dintre ne-ortodocsi pe durata completa a serviciului religios, nefiind permisa nici prezenta ne-crestinilor nici slujirea impreuna, nici impartasirea si oferirea Sfintelor Taine..
    APOSTAZIE IN MASA!
    =========================
    Vorbele frumoase din comunicate nu fac decat sa induca „prostimea” in eroare ca Ortodoxia este marturisita… de aceasta trista adunare aroganta de sefi de institutii in cautarea mandriei proprii…. cand de fapt Credinta Ortodoxa, Crestinismul este respins prin chiar faptele lor, este cosmetizat pentru spectacol si „mintea lumii” fiind desacralizat – adica lipsita de Duhul Sfant.

    • Doamne ajuta!

      Am citit documentele in romana si engleza. Nu inteleg criticile aduse acestor documente. Nu se spune nicaieri ca Biserica Ortodoxa se uneste sau slujeste impreuna cu papistasii / sectantii / protestantii, asa cum afirma criticii documentelor. Nicaieri nu se spune ca sunt recunoscute celelalte biserici crestine. Se spune ca li se recunoaste denumirea si se participa la dialog teologic, nu la comuniune. Dialogul, se spune mai departe, are rolul de a explica celorlalti, pana cand Duhul Sfant o sa-i faca sa inteleaga, sa se intoarca la dreapta credinta ortodoxa, asa cum o avem de la Sfintii Parinti. Se spune apoi ca se colaboreaza cu celalalte biserici atunci cand scopurile sunt comune: de exemplu pacea si se mentioneaza clar ca acesta nu este sincretism religios. Cu alte cuvinte, daca scopul este pacea in Orientul Mijlociu, nu trebuie sa colaboreze Biserica Ortodoxa cu cea Catolica, pentru ca exista clauza filioque? la urma urmei, de cele mai multe ori diferentele teologice sunt atat de subtile incat nu sunt intelese de imensa majoritate a credinciosilor. Ce cunostinte teologice avea talharul de pe cruce? El doar a crezut in Hristos si asta l-a mantuit, a fost de ajuns.

      Vad ca cei care critica textele nu o fac dand citate, asa cum este normal intr-o analiza riguroasa. Din contra, pun afirmatii care pur si simplu nu se regasesc in textele semnate. Si daca asa satu lucrurile, oare nu este cel putin rea-credinta?.

      Cred ca cel mai bine pentru cineva care cauta sa vada daca acest sinod a fost legitim si nu „talharesc” asa cum este denumit, este sa citeasca, pur si simplu, documentele si sa judece cu mintea proprie, rugandu-se la Duhul Sfant sa-i lumineze mintea intru intelegerea corecta a textelor.

  3. La Biserica azi – TV Trinitas din seara zilei de 29 iun 2016 au venit doi preoti consilieri, participanti la adunarea din Creta, cu lamuriri asupra hotararilor luate la Sinodul Ortodox

    Am ramas foarte nelamurit legat de casatoriile mixte.
    Daca doi ortodocsi traiesc necununati religios, nu pot fi pomeniti la Sf Liturghie si nici nu pot primi Sf Taine. Casatoria lor e considerata curvie, iar daca moartea ii prinde asa se duc in iad.

    La adunarea din Creta, s-a hotarat ca in cazul unei casatorii civile mixte (ortodocsi-heterodocsi), Biserica sa nu solicite desfacerea ei. In aceste conditii, sotul ortodox traieste in curvie si nu poate primi Sf Taine. Daca moartea il prinde in aceasta stare se duce direct in iad.

    Indidcutabil, intr-o familie mixta cu copii, nu poti cere explicit si imperativ partii ortodoxe sa se separe, dar este obligatoriu sa-i atragi atentia asupra riscurilor legate de pierderea mantuirii, asupra faptului ca nu mai poate primi Sf Impartasanie, ca nu poate fi pomenita la Sf Liturghie.

    ORI ACESTE LUCRURI NU S-AU SPUS LA TRINITAS TV.
    S-AU OMIS PRIN URMARE LUCRURI ABSOLUT ESENTIALE, CE POT SMINTI PE MULTI !

    Un ascultator superficial, poate trage concluzia ca ‘iconomia’ in casatorie – lucru nedefinit de participanti, care au spus ca „nu se poate defini” – te pune in rand cu credinciosii ortodocsi uniti prin Sf Taina a casatoriei.

  4. Aceasta <> este prostitutie intelectuala, adica sintem prostiti „in fata” si „pe fata”!
    Faci iconomie cand o femeie ortodoxa se „ia” cu un pagan intr-o tara fara Ortodoxie…
    O primesti la spovedanie… la impartasanie .. o data la 10 ani cand ajunge la o biserica… Ii validezi botezul facut de mirean in „pustia” spirituala…
    DAR NU VALIDEZI UNIREA TRUPEASCA CRESTIN – NECRESTIN fiindca este batjocorireea templului Duhului Sfant (care este trupul crestinului).
    Cum sa spui ca intr-o tara europeana cu (macar cate o) Biserica (doar Ortodoxa) in aproape toate orasele de peste 100.000 de locuitori faci „iconomie”???
    NU POTI SPUNE CA SE APLICA ICONOMIA!
    In Spania – de exemplul ne spune BOR ca-s vreo 100 de Biseerici „de-ale noastre”!!
    Pana si in Istambul si la Tokio se gaseste una functionala!
    La Pekin/Beijing este/era cel putin une, rusa.
    Orotodoxe, …Apostolice!
    Biserica Ortodoxa sarba, greaca, rusa gasesti poate in mai multe locuri… noi „venim” din urma…
    Vai de astfel de „judecăti” – sa arunci diamantele in noroi, … la porci…
    Se „canonizeaza” desfranarea si spurcarea sufleteasca… din unirea omului cu dobitocul rational, orice cetatenie ar avea acel „zoon politikon” si orice credinta ar impărtăsi!
    ————-
    Daca ati remarcat – validarea casatoriei conditionata de botezul copiilor… daca se vor naste…., este o nebunie, adica ne-sanatate mintala:
    Se sfideaza curgerea timpului: permiti AZI ceva de nepermis… daca IN VIITOR se va petrece ceva…
    Ca la restaurant (!?) – te serveste presupunand ca vei plati… cine „da teapa” este fugarit… batut daca e prins,-a… ASTA ESTE LOGICA DUHOVNICEASCA???
    Sau am spune ca poti sa devii proprietar de casa, teren, masina… daca vor plati copiii tai, intr-un viitor nedefinit… daca se vor naste…. la „sfantu’ asteapta”!
    Pana atunci – nici o grija de plata… adica nici o forma de traire a Ortodoxiei, nici o marturisire, – desfrau, dezmat, perversiuni, paganisme… fara limita caci orice se poate inghiti!
    Logic, implinirea/validarea este posibila pentru conditie indeplinita deja, ante-factum!
    Ori, acesti pastori vand pielea mielului ne-fatat chiar daca taie oaia care nu mai fata sau o mananca lupul inainte de „intalnirea” cu tapul…

Spune-ți părerea