170 de ani de la nașterea lui Spiru Haret/ Datoria școlii este să formeze buni cetățeni, care să-și iubească țara fără rezervă și care să aibă încredere nemărginită în viitorul ei

Motto: „Cea dintâiu datorie a şcoalei, care trece înaintea orcărei alteia este de a forma buni cetăţeni şi cea dintâiu condiţie pentru a fi cineva bun cetăţean este de a-şi iubi ţara fără rezervă, de a avea o încredere nemărginită într-însa şi în viitorul ei. Toată activitatea şi toată îngrijirea celor însărcinaţi cu educaţia tinerimii acolo trebuie să tindă”.

Luni, 15 februarie, se împlinesc 170 de ani de la naşterea lui Spiru Haret, matematician, fizician, astronom, pedagog şi om politic, cel care prin activitatea sa, a marcat o reformă profundă a şcolii româneşti, scrie Rador.

Spiru Haret s-a născut la 15 februarie 1851, la Hanul Conachi din Iaşi, fiind primul dintre cei patru copii ai familiei unui judecător, părinţii săi fiind Costache şi Smaranda Haret.

Potrivit sursei citate, parcurge primele clase acasă, apoi va studia la şcoala din Dorohoi, iar din 28 aprilie 1860, pe când era elev în semestrul al II-lea al clasei a II-a primară, la Şcoala din Sărărie, Iaşi, avându-l ca învăţător pe Toma A. Săvescu.

Între anii 1862-1869, frecventează studiile liceale, ca bursier, la Liceul “Sf. Sava” din Bucureşti, ulterior urmând studii universitare la Facultatea de Știinţe, Secţia Fizico-Matematici, a Universităţii din Bucureşti unde obţine licenţa în matematici.

Spiru Haret va pleca la specializare, la Paris, unde îşi ia din nou licenţa în matematici, în anul 1875, şi cea în ştiinţe fizice, un an mai târziu. A revenit în ţară, la 1 aprilie 1878, iar între anii 1878-1910, este profesor suplinitor la Gimnaziul “Mihai Bravul”, apoi profesor de mecanică raţională, algebră şi geometrie analitică la Catedra de Mecanică Raţională de la Facultatea de Știinţe din Bucureşti.

În anii 1883-1884, Spiru Haret este membru în Consiliul permanent de instrucţiune, inspector general al şcolilor, între anii 1885-1888 este secretar general al Ministerului Instrucţiunii Publice, iar mai apoi devine ministru al Instrucţiunii Publice şi Cultelor, în mai multe mandate (31 martie 1897-11 aprilie 1899, 14 februarie 1901-22 decembrie 1904, 12 martie 1907-29 decembrie 1910).

Din poziţia de ministru, Spiru Haret  va regândi organizarea şcolară cu aspecte practice, învăţământul meseriilor şi agriculturii la sate, va pune şcoala primară pe baze ştiinţifice. Spiru Harte va introduce, pentru prima dată, obligativitatea învăţământului primar şi aceleaşi programe şcolare la sate şi la oraşe și va institui principiile dezvoltării educaţiei fizice şi a culturii muzicale în şcoli.

În perioada în care Spiru Haret a fost ministru s-au construit 2.343 de şcoli, au fost înfiinţate 1.700 de posturi de învăţători, iar numărul elevilor înscrişi în scolile elementare a crecut de la 300.000 la 600.000.