Testele de salivă pentru elevi, o afacere de peste un miliard de lei din bani publici. Cum a ajuns o firmă de modă să câștige primul lot de licitație

Statul român cumpără, prin Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate (ONAC), nu mai puțin de 70 de milioane de teste de salivă destinate școlilor, valoarea achiziției fiind estimată la peste 1.050.000.000 lei fără TVA.

Potrivit informațiilor date publicității, în 14 octombrie a.c.,  de ONAC, licitația se face în procedură de urgență, fiind o „Negociere Fără Publicare Prealabilă”.

„În urma derulării procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, va fi stabilită oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic pe baza criteriului de atribuire „cel mai bun raport calitate-preț” în conformitate cu prevederile art. 187 alin. (01) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare: „autoritatea contractantă poate utiliza criteriul prețul cel mai scăzut numai în situația în care achiziționează produse servicii sau lucrări a căror valoare estimată a contractului nu depășește pragurile prevăzute la an. 7 alin. (1).”

Având în vedere urgența achiziției și faptul că produsele au specificații ce definesc clar caracteristicile tehnice, alături de preț a fost ales ca și criteriu de departajare poziția Operatorului Economic în cadrul lanțului de aprovizionare”, se menționează în documentația ONAC.

Potrivit sursei citate, ONAC încheie acorduri-cadru în numele și pentru DSU din cadrul MAI prin IGSU.

Trei firme au câștigat primul LOT de licitație

Primul lot din licitația pentru testele de salivă care vor fi folosite în școli a fost câștigat de trei firme, potrivit datelor furnizate de Oficiul Național pentru Achiziții Publice pentru Edupedu.ro.

Astfel, potrivit sursei citate, cele mai multe teste din lot, 5 milioane, le va furniza o firmă de modă – Viggo Fashion – care a mai câștigat contracte cu statul în perioada pandemiei. Celelalte două firme câștigătoare sunt o firmă olandeză – Medpark B.V și Eva Healthcare SRL, de asemenea o firmă care, potrivit presei, a mai câștigat în ultimii doi ani contracte publice.

Despre Viggo Fashion, presa relata încă din martie 2020, că a câștigat contracte de 88 de milioane de lei pentru furnizarea de combinezoane şi de viziere de protecţie.

„Viggo Fashion International SRL, producător de costume şi haine made to mesure pentru bărbaţi, un brand lansat de Ionuţ Marin şi Cătălin Botezatu, a câştigat un contract de 54 mil. lei pentru furnizarea a 500.000 de combinezoane şi un altul în valoare de 33 mil. lei pentru 1,75 milioane de viziere de protecţie, livrarea urmând a se face etapizat pe parcursul a 45 de zile calendaristice”, relata la momentul respectiv publicația Business Magazin.

Cum se vor face testele de salivă în școli și de când?

Despre ce se întâmplă mai departe cu aceste teste de salivă, după ce ele ajung în școli, autoritățile nu pot da un răspuns clar.

La Ministerul Educaţiei nu avem competenţa să stabilim în ce loc și cum se vor administra aceste teste, a declarat, joi seara, la Digi24, ministrul demis al Educației, Sorin Cîmpeanu.

Potrivit acestuia, toți elevii, preșcolarii, profesorii, învățătorii și angajații din școli, inclusiv personalul nedidactic, vor face teste de salivă de două ori pe săptămână, gratuit, probabil începând cu 21 noiembrie.

Departamentul pentru Situații de Urgență este cel care a evaluat că testele de salivă care se vor face în școli sunt necesare de două ori pe săptămână, a subliniat ministrul Sorin Cîmpeanu.

Reamintim că achizițiile publice în sectorul sanitar realizate în timpul stărilor de urgență și de alertă pe teritoriul României, de către Ministerul Sănătății, direcțiile de sănătate publică și alte instituții din subordinea Ministerului Sănătății vor fi anchetate de o Comisie specială înființată la nivelul Camerei Deputaților, după cum a relatat, recent, RostOnline.


Ne puteți urmări și pe Telegram: https://t.me/RevistaRost