Testarea preșcolarilor, elevilor și a personalului didactic cu teste de salivă să se realizeze acasă, înainte de intrarea în colectivitate, solicită Societatea Medicilor din Colectivitățile de Copii și Tineri într-o scrisoare deschisă adresată către miniștrii Educației și Sănătății, anunță EduPedu.
Astfel, se precizează în documentul mai sus menționat, „avantajul esențial al testării la domiciliu este acela că persoana testată pozitiv rămâne izolată la domiciliu, nu intră în colectivitate, iar colegii de clasă pot continua cursurile cu prezență fizică”.
Scrisoarea menționează că „există și alte țări care au adoptat măsura testării-screening a elevilor la domiciliu, distribuind un număr de teste părinților pentru efectuarea acasă a testării și raportarea rezultatelor către unitatea de învățământ”.
Redăm conținutul integral al scrisorii deschise:
„În legătură cu efectuarea screeningului prin teste din salivă al preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, Societatea Medicilor din Colectivitățile de Copii și Tineri atrage atenția asupra următoarelor aspecte:
În cabinetele medicale din unitățile de învățământ, în ciuda deficitului de personal, s-a realizat testarea antigen rapidă a preșcolarilor, elevilor și personalului didactic/nedidactic din unitățile de învățământ, fiind practic singura modalitate de testare gratuită efectuată în România.
De la începutul acestui an școlar, personalul medical din cabinetele medicale școlare a efectuat 90.805 de teste antigen rapide, de cele mai multe ori în condiții improprii, supunându-se permanent riscului de infecție. Am făcut acest lucru, conștienți fiind de importanța testării în prevenirea răspândirii infecției COVID-19 în colectivități.
În acest context, considerăm că testarea cu teste din salivă a preșcolarilor, elevilor și a personalului didactic poate fi utilă dacă se realizează la domiciliul acestora, înainte de a merge spre grădinițe/școli.
Avantajul esențial al testării la domiciliu este acela că persoana testată pozitiv rămâne izolată la domiciliu, nu intră în colectivitate, iar colegii de clasă pot continua cursurile cu prezență fizică.
De altfel, există și alte țări care au adoptat măsura testării-screening a elevilor la domiciliu, distribuind un număr de teste părinților pentru efectuarea acasă a testării și raportarea rezultatelor către unitatea de învățământ.
Testarea din salivă în grupă/clasă, supravegheată de cadrele didactice, are numeroase dezavantaje:
- copiii cu infecție intră în colectivitate și astfel este anulat rolul principal al screening-ului, acela de identificare a infecției înainte de intrarea copiilor în colectivitate, astfel încât colegii să poată continua cursurile cu prezență fizică;
- administrarea testelor necesită existența acordului informat al părintelui;
- clasele necesită dezinfecția riguroasă, în cazul apariției unui caz pozitiv;
- în izolator pot fi prezenți simultan mai mulți elevi cu test pozitiv;
- colegii de clasă ai unui copil depistat pozitiv în clasă vor fi considerați contacți direcți, deoarece au stat împreună fără mască în spațiu închis, și vor trebui să treacă în on-line;
- colectarea testelor folosite, în special a celor pozitive, trebuie să se facă în condiții de siguranță;
Considerăm că toate discuțiile din ultimele zile, în care se aruncă responsabilitatea supravegherii testării de la cadrele didactice la personalul medical insuficient din unitățile de învățământ nu sunt productive și pot duce la reducerea importanței acestui screening.
De altfel, premiza de la care s-a pornit în introducerea testelor din salivă a fost tocmai faptul că sunt ușor de administrat și nu necesită prezența personalului medical, despre care se știe că este în număr insuficient în școli.
Reamintim că în unitățile de învățământ există o singură asistentă medicală, care nu poate fi prezentă în același timp în toate clasele dintr-o școală pentru a supraveghea testarea. Sunt unități de învățământ, în special în marile orașe, în care sunt înscriși peste 1000 de elevi, ceea ce înseamnă existența a cel puțin 40 de clase. Este practic imposibil ca o singură persoană să supravegheze simultan testarea desfășurată în cele 40 de clase, să aștepte în același timp în cabinet copiii care au rezultate pozitive și să gestioneze și confirmarea acestor cazuri.
Singurul lucru pe care îl poate face personalul medical din cabinetele medicale școlare este confirmarea cazurilor pozitive la teste din salivă prin teste antigen rapid cu recoltare nazo-faringiană, teste care sunt aprobate ca metodă de diagnostic a infecției COVID-19 de către INSP.
Considerăm că declarațiile în spațiul public și luarea unor decizii fără consultarea tuturor factorilor implicați și fără să se țină cont de toate aspectele practice care pot apărea în teritoriu va decredibiliza importanța acestui screening; susținem necesitatea creării unui grup de lucru pentru a găsi soluțiile care pot face realizabilă testarea în condiții optime a preșcolarilor și elevilor”.
Scrisoarea este semnată de dr. Daniela Rajka, președinte Societatea Medicilor din Colectivități.
- Pe ce se mai toacă banii publici: Festival LGBT despre cultura queer, finanțat de Administrația Fondului Cultural Național și Primăria Capitalei. Radio România Cultural, printre partenerii media - 8 octombrie 2024
- România achiziționează de la SUA sisteme radar Sentinel, cu o valoare inițială de 90 de milioane de dolari - 8 octombrie 2024
- Judecătoarea Laura Iuliana Scântei, opinie separată în cazul Șocoacă: CCR nu are competenţa de a analiza comportamentul şi opiniile candidaţilor la prezidenţiale - 8 octombrie 2024