Lichidarea CFR Marfă, în linie dreaptă? Guvernul Ciucă înființează o nouă companie feroviară, care să transporte echipament MILITAR și cereale

Guvernul Ciucă înființează o nouă companie feroviară națională, care să asigure transportul de trupe și armament, dar și de cereal sau combustibil, anunță Economedia.ro.

Potrivit sursei citate, situația CFR Marfă este foarte dificilă, iar Ministerul Transporturilor a inițiat înființarea acestei noi companii feroviare motivând că transportul feroviar de marfă este „un serviciu de interes strategic general”, iar sincopele acestuia înseamnă perturbări grave în funcționarea principalelor ramuri economice de activitate.

Altfel spus, dacă CFR Marfă își va înceta cumva funcționarea, statul trebuie să poată asigura „necondiționat” toate transporturile feroviare necesare, conform cerințelor agreate la nivelul României din UE și NATO, arată Ministerul Transporturilor în Nota de Fundamentare.

„Asigurarea transportului de marfă pe cale ferată reprezintă un serviciu de interes strategic general, sincopele în funcționarea acestuia generează perturbări grave în funcționarea principalelor ramuri economice de activitate. Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2022 (pandemia covid-19, criza energetică, alimentară și a transporturilor, precum și războiul din Ucraina) au accentuat nevoia investițiilor în sectorul feroviar, respectiv importanța existenței unui operator feroviar de stat, apt să execute necondiționat toate transporturile necesare, conform cerințelor agreate la nivelul României din UE și NATO. Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes național, pentru deservirea nevoilor de apărare ale țării”, arată proiectul de Ordonanță de Urgență.

Dacă anul trecut Ministerul Transporturilor propunea darea în plată pentru salvarea CFR Marfă, acum varianta ar putea fi lichidarea CFR Marfă și înființarea unei noi companii, notează sursa citată.

Actul normativ accentuează importanța mobilității militare ca argument pentru a justifica Ordonanța de Urgență:

„Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2022 au relevat nevoia statului român de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă ce va putea realiza următoarele tipuri de transporturi:

-transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici;
-transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale;
-transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.

Totodată, Mobilitatea Militară reprezintă un element nou introdus de către Comisia Europeană pentru perioada de programare 2021 – 2027, acesta fiind inclus și în Regulamentul privind Mecanismul pentru Interconectarea Europei 2021 – 2027 (CEF 2.0). Statul român și-a asumat creșterea mobilității militare prin aderarea la cooperarea structurată permanentă (PESCO) și în cadrul Summit-ului NATO din luna iunie 2018”.

Statul român trebuie să recupereze „cu celeritate” ajutorul de stat de 2,6 miliarde lei plus dobânzi, iar nerespectarea deciziei Comisiei Europene poate conduce la penalizări care pot depăși chiar valoarea ajutorului de stat din 2013.

Proiectul de Ordonanță de Urgență pentru „Carpatica Feroviar, noul CFR Marfă” are nevoie și de avizul CSAT.

 

Raluca Oanță

About Raluca Oanță

Jurnalist cu peste 10 ani de experiență. A lucrat în presa scrisă și în televiziune. A absolvit Facultatea de Sociologie din cadrul Universității București; ulterior, a urmat un master de Antropologie și Dezvoltare Comunitară.

Ne puteți urmări și pe Telegram: https://t.me/RevistaRost