Miza din spatele votului Schengen? Licența companiei austriece OMV pentru comercializarea gazelor din Marea Neagră EXPIRĂ la 31 decembrie 2022

Austria a votat împotriva aderării României la spațiul Schengen, ceea ce a declanșat un val de revoltă în rândul românilor, în spațiul public fiind vehiculate mai multe îndemnuri și exemple concrete privind boicotarea unor companii austriece.

Există un subiect despre care s-a vorbit mai puțin, dar care are o importanță deosebită în ceea ce privește interesele Austriei în România.

Este vorba despre gazele din Marea Neagră.

Compania austriacă OMV are la dispoziție mai puțin de trei săptămâni pentru a semna acordul de comercialitate pe gazele descoperite în perimetrul de la Marea Neagră: dacă nu o face până la 31 decembrie, își pierde licența de la data de 1 ianuarie 2023, conform informației dezvăluite de Cursdeguvernare.

Acordul de comercialitate e pasul indispensabil pentru trecerea la dezvoltarea perimetrului și la investiția în sine.

Deși chestiunea părea tranșată încă de astă vară, iar noua lege  lege offshore fusese acceptată de OMV  – și, odată cu ea, de celălalt partener, Romgaz – discuțiile și lobby-ul companiei austriece s-au reluat la sfârșitul toamnei, fără succes.
S-a ajuns, astfel, la vizita directorului general executiv al OMV, Alfred Stern, chiar la Cotroceni, pentru o discuție cu Klaus Iohannis, în data de 21 noiembrie. Șeful statului român a cerut companiei austriece, în cadrul întâlnirii, să pornească de urgență investițiile în perimetrul Neptun Deep, însă partea austriacă a anunțat că nu va lua o decizie de investiție decât în vara viitoare, notează sursa citată.

Miza lobby-ului OMV vizează, însă, altceva:

Potrivit unor surse convergente din administrația decidentă, consultate de CursDeGuvernare, compania austriacă dorește o modificare a legislației în avantajul său, legislație care să se facă pe repede înainte și care să fie valabilă la data semnării acordului de comercialitate: adică modificări legislative în numai 3 săptămâni, pentru o conjuctură legislativă cât mai avantajoasă la data acordului. Sursele consultate de CursDeGuvernare arată că lobby-ul se întinde de la sfera parlamentară și până la ministere.

În discuție se află, în speță, distribuirea și vânzarea volumelor de gaz ce urmează să fie extrase. Potrivit calculelor OMV, după acoperirea necesarului de gaze de partea românească  al României și al Republicii Moldova (care va fi alimentată pe viitor de către România prin gazoductul Iași-Ungheni pus în funcțiune sâmbăta trecută), ar rămâne circa 2 miliarde de metri cubi anual, pe care compania austriacă ar vrea să o cumpere cu prioritate. Într-o atare situație, România ar putea dispune, practic, doar de gazele care să-i asigure consumul intern, ei și Republicii Moldova. Astfel că partea austriacă tergiversează un răspuns privind investiția:căci tergiversarea pune pune o presiune tot mai mare pe  România  care, prin Romgaz, a cheltuit deja un miliard de euro pentru participația EXXON, și se pregătește să mai cheltuiască încăun miliard pentru partea sa de investiție.

În contextul votului Austriei împotriva aderării României la Schengen, licența acordată companiei austriece OMV pentru gazele din Marea Neagră trebuie sau nu prelungită?

Raluca Oanță

About Raluca Oanță

Jurnalist cu peste 10 ani de experiență. A lucrat în presa scrisă și în televiziune. A absolvit Facultatea de Sociologie din cadrul Universității București; ulterior, a urmat un master de Antropologie și Dezvoltare Comunitară.

Ne puteți urmări și pe Telegram: https://t.me/RevistaRost


3 comentarii la „Miza din spatele votului Schengen? Licența companiei austriece OMV pentru comercializarea gazelor din Marea Neagră EXPIRĂ la 31 decembrie 2022”

  1. In teoria informatiei si in analiza ei se pleaca intotdeauna de la ” inceputuri ” si pe urma ” la arborescenta ” adica ” ramuri informative ale dezvoltarii pe parcurs ” .Acum daca judeci , ” ramurile informative ” te pierzi in continut , daca nu stii ” inceputul ” , adica in cazul in speta simplu : firma off-shore si actionarii ei detinatoare de actiuni in cadrul OMV , inaninte de asa zisa privatizare , a rafinarilor BRAZI si PITESTI ,privind procesare petrol . Privatizarea facuta ” PE BURTA SI IN INTERES FINACIAR DE GRUP POLITIC DE LA VREMEA ACEEA ” adica pe vremea Guvernarii Nastase pe asa zisa motivatiei a intrarii in NATO si in E.C . Dar ceea ce nu se spune public este cine detine actionariatul real privind OMV, iar de aici , incepe ” buba ” privind actionariatul off-shore , unii spun ca rusii atunci , altii spun ca americanii acum , altii spun si una si alta cu partenerii ” mari politicieni ” acum dar fiind o problema de Siguranta Nationala , privind CRIZA ENERGETICA SI ASA ZISUL ” VOT SCHENGEN ” POATE SI NOI CA PROSTII CETATENI TURMENTATI SI VOTANTI PUTEM STII DE FAPT CINE CONTROLEAZA SI DETINE RESURSA ENERGETICA IN SPETA GAZE SI PETROL SI PRELUCRAREA EI IN ROMANIA .

  2. ” Sa dispara , este un termen dur , legislativ , care nu se va putea , daca se va infaptui decat cu daune majore pentru statul roman privind o posibila ” declansare a unei crize energetice pe baza -aici este si santajul politic european in cauza ” , dar ceea ce se poate face legal conform legii off-shore este ” verificarea actionariat off-shore al OMV ” tocmai pentru a intelege ” CINE ESTE TATUC ” SI DECIDE IN OMV, cat si pentru a intelege de ce conflictul , adica ” CINE DORESTE SA INTRE ACUM IN ACTIONARIAT OFF-SHORE OMV” privind exploatare perimetru gaze Marea Neagra . Acesta se poate face legal , acum cu informatii reale privind viitoarea Siguranta Nationala Energetica a Romaniei , privind ” exploatare perimetru gaze Marea Neagra ” Avem mai mule comisii parlamentare in acest sens si o explicatie necesara de la decidentul legal in cauza ” PRESEDINTELE ROMANIEI ” .

Comentariile sunt închise.