„România Educată”, pe agenda președintelui Iohannis. Școlarizare de la 5 ani, tehnologie de la grădiniță, verificarea vaccinării copiilor- printre propuneri

Președintele Klaus Iohannis reia, luni, discuțiile pe tema proiectului „România Educată”, document inițiat în 2016 și lansat în dezbatere publică în 2018.

Potrivit programului anunțat de Administrația Prezidențială, președintele Iohannis se întâlnește, luni, la Cotroceni, cu liderii coaliției de Guvernare, pentru a discuta despre proiectul „România Educată”.

„România Educată” este un proiect strategic, care vrea să creioneze bazele sistemului educațional din România pentru secolul 21, pentru viitor, spunea Iohannis, în 2018, când acest proiect a fost lansat în dezbatere publică.

Acum, discuțiile despre „România Educată” sunt reluate într-un context relativ diferit față de cel din 2018, cu un sistem de educație dominat de școala online, impusă din 2020 din cauza pandemiei, cu presiuni privind vaccinarea copiilor sau în contextul unor dezbateri europene privind interzicerea educației homosexuale în școli.

În varianta supusă dezbaterii publice în 2018, proiectul „România Educată” prezinta o serie de propuneri pe baza cărora să se realizeze o nouă reformă a Educației naționale.

Proiectul inițiat de președintele Iohannis propune- printre altele- scăderea treptată a vârstei de școlarizare, începând cu vârsta de 5 ani, verificarea vaccinării copiilor, educație parentală în școli și grădinițe sau introducerea noțiunii de identitate de gen, încă de la grădiniță.

Școlarizare de la 5 ani

„Învățământul primar este o formă de educație teoretică (cu trimitere la elemente din practică), care se desfășoară sub îndrumarea unui învățător pentru fiecare clasă, cu profesori pentru anumite discipline. Are o durată de cinci ani și începe la vârsta de 5 sau 6 ani”, se precizează în proiect.(pag.20)

Verificarea vaccinării

„Activitatea din creșe/centre de zi este axată atât pe servicii de educație timpurie, cât și pe servicii de îngrijire a copilului, pe dezvoltarea și stimularea motrică, emoțională și verbală a acestuia. Este derulată de personal de îngrijire și personal specializat (educatori-puericultori,psihologi, medici și asistente medicale), cu studii terțiare, în spații comune, cu servicii medicale și de triere bine organizate (de  exemplu, vaccinarea obligatorie a copiilor este verificată), cu servicii psihologice, de logope-die și educație parentală”. (pag.18)

Educație parentală

„Consilierii școlari sprijină demersuri importante pentru sistemul de educație cum ar fi: prevenirea abandonului școlar, educația parentală, prevenirea violenței și bullying-ului, orientarea în carieră etc”. (pag.20)

Profilul unul copil în vârstă de 6 ani, conform proiectului „România Educată”:

„Maria are 6 ani, este absolventă de educație timpurie. Ea este caracterizată printr-o capacitate de auto-reglare astfel încât să ajungă singură la o stare naturală de bine (echilibru cognitiv – socioemoțional).

Este un copil creativ, fericit și cu un sentiment de siguranță fizică și emoțională, are noțiuni de bază despre sănătatea corpului și înțelege diferențele de gen. Simultan, Maria are deprinderi elementare de viață, în raport cu tot ceea ce este în jur (igienă, comunicare, socializare). Mai mult, Maria își cunoaște rădăcinile, comunitatea și înțelege modul în care acestea relaționează între ele.

De asemenea, Maria are următoarele abilități și competențe:

  • să se joace cu copiii, să se împrietenească cu alți copii, să dezvolte relații funcționale cu aceștia, dar și cu adulții cu care inter-acționează (părinți, profesori etc.);
  • să mănânce și să se îmbrace singură, să își aranjeze lucrurile și să facă ordine în camera ei;
  • să înțeleagă natura și mediul înconjurător;
  • să facă adunări și scăderi simple;
  • să folosească cuvinte de bază în limba engleză sau într-o altă limbă de circulație internațională și să vorbească corect limba română;
  • să urmeze exemplul adulților din viața ei;
  • să aleagă între diverse opțiuni/variante de învățare, joacă, interacțiune și să se adapteze la cerințele societății, să folosească tehnologia;
  • să fie un partener de discuție, alături de părinți și grădiniță, în chestiunile care o privesc;
  • să înțeleagă ce îndatoriri are în familie și la grădiniță;
  • să fie tolerantă, să îi pese de colegii ei, de animale și de natură;
  • să înțeleagă într-o mare măsură valoarea banilor;
  • să facă diferența între adevăr și falsitate, între realitate și fantasme”

Background:

Proiectul „România Educată” a început în 2016 și a fost structurat în următoarele trei etape:

Prima etapă (2016-2017) a presupus o serie de activități, precum opt consultări cu privire la viziunea și obiectivele de țară pentru educație (dezbateri regionale), dezvoltarea și diseminarea unui chestionar online, 35 de evenimente de consultare organizate de terți.

A doua etapă (2017-2018) a pornit de la elementele de viziune identificate în etapa anterioară, pentru a continua consultarea cu privire la strategia pentru educație la orizontul anului 2030.

A treia etapă (2018-2021) a presupus lansarea în dezbatere publică a documentelor rezultate în demersurile anterioare.

În prezent, Administrația Prezidențială, prin Departamentul Educație și Cercetare, lucrează la finalizarea rezultatelor „România Educată”, în colaborare cu Ministerul Educației. De asemenea, este prioritizată corelarea obiectivelor „România Educată” cu discuțiile privind următorul ciclu financiar al Uniunii Europene, potrivit datelor disponibile pe site-ul Administrației Prezidențiale.

Raluca Oanță

About Raluca Oanță

Jurnalist cu peste 10 ani de experiență. A lucrat în presa scrisă și în televiziune. A absolvit Facultatea de Sociologie din cadrul Universității București; ulterior, a urmat un master de Antropologie și Dezvoltare Comunitară.

Un comentariu la „„România Educată”, pe agenda președintelui Iohannis. Școlarizare de la 5 ani, tehnologie de la grădiniță, verificarea vaccinării copiilor- printre propuneri”

  1. România spălată pe creier și ”reeducată”. Păi să ia copiii de cum se nasc, ca pe vremea lu Ceaușescu, să îi bage în creșe și să îi ”educe” acolo, că părinții TREBUIE SĂ FACĂ BANI!
    Pentru ce să se obosească și să își irosească timpul petrecându-l alături de copii?

Comentariile sunt închise.

%d blogeri au apreciat: