Ministerul Educației schimbă legea pentru a angaja persoane din ONG-uri care să predea „Educația pentru viață” în școli

Ministerul Educației intenționează să simplifice procedurile privind intrarea în sistemul de învățământ, astfel încât să fie posibilă angajarea persoanelor din ONG-uri sau din alte instituții care să predea „Educația pentru viață” în școli, a anunțat, miercuri, secretarul de stat Sorin Ion, informează EduPedu.

În fața elevului la clasă să poată să fie nu numai un profesor pe diploma căruia scrie profesor, ci să poată fi parteneri din mediul organizațiilor nonguvernamentale din alte instituții, a subliniat Sorin Ion.

„Educație pentru viață poate să înceapă de la clasa pregătitoare, atunci când există curriculum, sau chiar de la învățământul preșcolar și în fiecare an să fie abordate teme specifice vârstei. Dacă vorbim despre educație financiară, putem să începem de la cunoașterea banilor din clasa pregătitoare până la calculul ratelor sau dobânzilor la bancă, atunci când ajungem în ciclul gimnazial sau liceal. Nu este deloc complicat.

Ceea ce este însă de rezolvat este resursa umană care să-i pregătească pe acești copii. Și din acest punct de vedere, suntem deschiși la a simplifica cumva procedurile de intrare în sistem, astfel încât, în fața elevului la clasă să poată să fie nu numai un profesor pe diploma căruia scrie profesor, ci să poată fi parteneri din mediul organizațiilor nonguvernamentale din alte instituții, care sunt mult mai calificați decât mine, un profesor de matematică și care la ora de dirigenție trebuie să vorbesc despre educație pentru sănătate.

Pe de altă parte, este extrem de important ca aceste viitoare discipline de (…) concursuri de proiecte, activități practice. Prin urmare, pe de o parte, e bine că avem mult de muncă și ne este deschis un orizont de activitate foarte larg în perioada care urmează, evident și cu partea organizatorică ce va fi foarte, foarte complicată. Altfel, o să felicit oficial partenerii pentru ceea ce au făcut și pentru ceea ce vor face în perioada următoare și vă garantez că le vom fi alături în toate activitățile pe care le întreprind”, a declarat, miercuri, secretarul de Stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, informează EduPedu.

Procedura actuală de intrare în sistemul de învățământ

Potrivit sursei citate, ca să poată deveni cadru didactic în învățământul preuniversitar, în prezent, o persoană trebuie să aibă parte de formarea inițială prevăzută de Legea Educației. Formarea iniţială furnizată în învăţământul formal este completată cu o perioadă de stagiu practic cu durata de un an şcolar, realizat într-o unitate de învăţământ, de regulă sub coordonarea unui profesor mentor cu durata de 1 an.

În timpul acestei perioade, cadrele didactice debutante sunt angajate pe bază de contract de muncă identic cu cel ale cadrelor didactice angajate definitiv, conţinând aceleaşi responsabilităţi, drepturi şi obligaţii (inclusiv norma didactică, salariu etc.). Perioada de inserţie profesională se încheie cu un examen formal – examenul de definitivare în învăţământ. Numai după promovarea examenului de definitivare cadrele didactice intră pe deplin în viaţa lor profesională ca şi cadre didactice cu statut definitiv. Persoanele care nu promovează examenul de definitivare în condiţiile legii nu mai pot lucra ca şi cadre didactice calificate.

Pentru a putea deveni titular al sistemului de învățământ, un cadru didactic sau un absolvent de facultate, care îndeplinește condițiile de formare inițială, trebuie să participe la și să promoveze concursul de Titularizare, iar postul pe care concurează să aibă o viabilitate mai mare de 4 ani, pentru a putea încheia un contract de muncă pe perioadă nedeterminată.

Raluca Oanță

About Raluca Oanță

Jurnalist cu peste 10 ani de experiență. A lucrat în presa scrisă și în televiziune. A absolvit Facultatea de Sociologie din cadrul Universității București; ulterior, a urmat un master de Antropologie și Dezvoltare Comunitară.

Ne puteți urmări și pe Telegram: https://t.me/RevistaRost