Discriminarea pe motiv de vaccinare, pedepsită cu închisoare de până la doi ani sau cu amendă. Ce prevede proiectul de lege depus de AUR în Parlamentul României

În spațiul public din România sunt vehiculate tot mai multe informații despre intenția autorităților privind impunerea unor măsuri precum vaccinarea obligatorie pentru anumite categorii profesionale sau permis sanitar pentru accesul în spații publice închise, context în care este bine de știut că în Parlamentul României a fost depus, recent, un proiect de lege privind interzicerea discriminării pe bază de vaccinare.

Proiectul- depus de Alianța pentru Unirea Românilor (AUR)- prevede închisoare de până la doi ani sau amenzi de până la 100.000 lei pentru orice formă de discriminare pe motiv de vaccinare.

Expunere de motive

„Ținând cont de principiul constituțional al egalității în drepturi, orice formă, manifestare sau măsură concretă de excludere, restricție, limitare, preferință, afectare, tratament diferențiat în favoarea unei persoane sau a unui grup de persoane, în condițiile neadministrării vaccinului, ar constitui discriminare, iar pe acest temei, ar fi ilegală şi neconstituționalã.

Prin urmare, pentru a nu exista loc de interpretare arbitrară, se impune legiferarea cu celeritate în această materie. Efectul legiferării este vădit în beneficiul valorilor constituționale: interzicerea şi combaterea oricărei dispoziții sau acțiuni publice care ar avea drept consecință condiționarea acordării unor drepturi fundamentale sau servicii publice şi private.

Principiile egalității între cetățeni, ar excluderii privilegiilor şi discriminării, sunt garantate de Constituția României.

Având în vedere că vaccinarea constituie un act voluntar și că orice act medical este asumat de către pacient, considerăm că ne aflăm în fața constrângerii unor drepturi şi libertăți fundamentale superioare dreptului opțional la vaccinare. Punerea în aplicare a unor decizii precum cele de mai sus, documentate în spațiul public, constituie o formã discriminatorie față de un număr considerabil de cetățeni români (circa 75% persoane nevaccinate, potrivit datelor oficiale dìn 20 mai 2021).

În acord cu dinamica legislativă în contextul pandemiei de coronavirus, este necesară o propunere legislativă distinctă de actualul cadru legislativ care are o aplicabilitate generală şi excede situațiilor excepționale provocate de pandemia SARS- CoV-2.

În acest fel este necesară reglementarea dedicată, prin care să fie soluționată, sub raport juridic, o problemă specifică contextului pandemic: interzicerea şi sancționarea oricăror manifestări sau măsuri de excludere, segregare, restricție, limitare, deosebire, preferință sau tratament diferențiat, exercitate asupra unei persoane sau a unor categorii de persoane, în orice domeniu, în baza criteriului administrării sau nu a oricărui vaccin, manifestări sau măsuri care reprezintä discriminare pe motiv de vaccinare, în condițiile legii propuse”, se precizează în expunerea de motive.

Ce prevede proiectul de lege

Art. 2. (1) – Este interzisă orice formă de manifestare sau măsură de excludere, segregare, restricție, limitare, deosebire, preferință sau tratament diferențiat, exercitate asupra unei persoane sau a unor categorii de persoane, având drept condiție de bază administrarea sau nu a oricărui vaccin, care, în condițiile prezentei legi, reprezintă discriminare pe motiv de vaccinare.

Art. 3. Prevederile prezentei legi se aplică tuturor persoanelor sau grupurilor de persoane, fară  nici o deosebire, în toate domeniile vieții publice.

Art. 4.  Orice fapt sau act juridic, al oricărei persoane fizice sau juridice publice sau private, care încalcă prevederile articolului 2, este nul de drept.

Art. 5.  – Prin derogare de la dreptul comun, nulitatea se constată, în primă instanță, la cererea oricărei persoane, de către secția de contencios administrativ a curții de apel de la domiciliul reclamantului, în procedură de urgență, judecata urmând a se realiza în termen de maximum 3 zile.

– Apelul se va judeca la secția de contencios administrativ de la Înalta Curte de Casație și Justiție, în termen de maximum 5 zile de la pronunțarea primei instanțe.

– Cererile care fac obiectul prezentului articol sunt scutite de taxă judiciară de timbru.

Art. 6. Emiterea unui act cu caracter normativ care încalcă prevederile articolului 2 este infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendă.

Art. 7. Contravențiile prevăzute la articolul 1 se sancționează cu amendă de la 3.000 lei la 30.000 lei, dacă discriminarea vizează o persoană, respectiv cu amendă de la 5.000 lei la 100.000 lei, dacă discriminarea vizează o categorie sau un grup de persoane, dacă fapta respectivă nu constituie infracțiune.

Proiectul de lege a fost depus la sfârșitul lunii mai, după cum a anunțat, la momentul respectiv, co-președintele partidului AUR, senatorul Claudiu Târziu.

 

 

 

Raluca Oanță

About Raluca Oanță

Jurnalist cu peste 10 ani de experiență. A lucrat în presa scrisă și în televiziune. A absolvit Facultatea de Sociologie din cadrul Universității București; ulterior, a urmat un master de Antropologie și Dezvoltare Comunitară.

Ne puteți urmări și pe Telegram: https://t.me/RevistaRost


Un comentariu la „Discriminarea pe motiv de vaccinare, pedepsită cu închisoare de până la doi ani sau cu amendă. Ce prevede proiectul de lege depus de AUR în Parlamentul României”

  1. AUR sunt minoritari în Parlament. Și nu ”minoritari” în sensul că trebuie să primească ”puncte de victimizare”. Oare vor avea puterea de a concretiza o astfel de lege ”nazistă” (pardon, comunistă)?

Comentariile sunt închise.