Scamatoria certificatelor de carbon

Experţii Fondului Monetar Internaţional recomandă autorităţilor de la Bucureşti o eventuală impozitare progresivă a veniturilor personale, creşterea veniturilor din TVA, inclusiv prin taxarea mai multor produse cu cota standard de 19%, şi introducerea unei taxe pe carbon în transporturi şi construcţii.

„Cine are un apartament cu două camere va plăti cu 800 de lei pe an mai mult pe an, iar cine are și o mașină va achita tot atât, arată o analiză a Asociației Energia Inteligentă. În situația în care s-ar aplica o astfel de taxă, atunci cheltuielile populației ar crește cu circa 8% la nivel urban și cu 10% în mediul rural, aceasta din urmă ajungând „în imposibilitatea de a-și achita toate cheltuielile la veniturile actuale”, potrivit analizei Asociației Energie Inteligentă.

Taxa pe căldură

Aceasta a detaliat impactul. O locuință care folosește gaze naturale emite într-un an 0,205 kg de dioxid de carbon pentru fiecare kWh consumat, astfel că avem următoarele situații:

  • un apartamente de două camere emite anual circa două tone de CO2
  • un apartament de 4 camere emite 3 tone de CO2
  • o casă de 120 de metri pătrați izolată emite 6 tone de CO2 pe an.

Cum costul unui certificat de CO2 este de circa 80 de euro pe tonă, rezultă o creștere de 800 de lei pe an pentru un apartament de două camere, o majorare de 26% față de costurile actuale care iau în calcul un preț plafonat. Per total, costul cu gazele ar ajunge la 3.900 de lei pe an. Pentru un apartament de 4 camere, creșterea este de 1.200 de lei, iar procentual tot cu 26% față de nivelul de azi. Costul cu gazele ar ajunge la 5.850 de lei anual.

Mașina mică va deveni un lux

O mașină Dacia Logan emite 0,116 kg de CO2 pe fiecare kilometri parcurs, astfel că la o medie de 15.000 de kilometri parcurși într-un an se ajunge la emiterea a două tone de CO2. Introducerea taxei pe carbon ar însemna astfel costuri suplimentare de 800 de lei pe an, având în vedere costul unui certificat de 80 de euro pe tonă. Majorarea ar fi de 12% față de prețul actual de 6,5 lei pe litru. Astfel, costul total anual cu carburantul ar ajunge la 7.600 de lei. (Libertatea)

După cum se vede, certificatele de carbon nu au nici o legătură cu schimbările climatice, cu încălzirea globală etc. Totul e o șmecherie pentru sărăcirea populației în beneficiul șmecherilor.

Să vorbim acum cu cifrele pe masă. La nivel de țări, Top 10 în funcție de emisiile de CO2 este următorul:

ȚarăEmisii CO₂ în 2022
China12667,43
United States4853,78
India2693,03
Russia1909,04
Japan1082,65
Indonesia692,24
Iran686,42
Germany673,60
South Korea635,50
Saudi Arabia607,91

Cifrele reprezintă milioane de tone de CO2. România emite 77,2 milioane de tone de CO2, ceea ce reprezintă 0,2% din toate emisiile de CO2 la nivel mondial.

Iar dacă ne uităm la emisiile per capita clasamentul primelor 10 țări e următorul:

ȚarăEmisii CO₂ per capita în 2022
Palau59.00
Qatar35.52
Kuwait24.90
United Arab Emirates21.75
Bahrain21.31
Trinidad and Tobago21.17
Brunei20.65
Gibraltar18.96
New Caledonia18.24
Oman17.09

Per capita, fiecare român emite 4,03 tone de CO2 anual. În același timp fiecare chinez emite 8,85 tone de CO2 anual, fiecare american 14,44 tone, fiecare rus 13,31 tone, fiecare german 8,16 tone șamd.

FMI propune toate aceste măsuri pentru creșterea veniturilor bugetare în vederea reducerii deficitului bugetar. Doar că soluția pentru reducerea deficitului bugetar este mult mai simplă: reducerea cheluielilor publice, lucru pe care partidele aflate la putere îl promit la fiecare campanie electorală. Poate vă amintiți cum promitea Rareș Bogdan de la PNL eliminarea pensiilor speciale în decurs de 30 de zile de la preluarea guvernării. Au trecut de vreo 40 de ori cele 30 de zile, iar pensiile speciale sunt încă în vigoare. Aceleași promisiuni le auzim de zeci de ani și despre reducerea personalului bugetar, al birocrației etc.


Ne puteți urmări și pe Telegram: https://t.me/RevistaRost