Manipulare prin sondaje de opinie

Faptul că sondajele pot influența intenția de vot nu mai reprezintă o noutate, însă folosirea unor astfel de instrumente de cercetare sociologică pentru construirea unei anumite opinii, prin manipularea populației, este un fapt ce merită semnalat.

Compania INSCOP a dat publicității, luni, rezultatele unui sondaj realizat în luna ianuarie, al cărui titlu reprezintă o confirmare despre modul în care publicul poate să fie manipulat sub umbrela unei așa-zise cercetări sociologice.

Sondajul menționat anterior este intitulat „Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor false”.

Sondajul de opinie este un instrument de cercetare folosit cu precădere în anchetele sociologice pentru a chestiona publicul cu privire la un anumit subiect, însă cercetarea INSCOP contextualizează „ascensiunea curentului naționalist”, anume „în era dezinformării și fenomenului știrilor false.”

Conotația negativă indusă încă din titlul cercetării este mai mult decât evidentă și pune sub semnul întrebării obiectivitatea sondajului.

De altfel, prin declarația făcută tot luni, imediat după anunțarea rezultatelor sondajului, la Digi24, șeful  INSCOP, Remus Ștefureac, nu face altceva decât să confirme această ipoteză.

„Am dubii că electoratul dezamăgit se va muta la USR, și cred că riscul major este să se mute la AUR”, a declarat, luni,  Remus Ștefureac.

 

Nu este prima dată când șeful INSCOP își exprimă îngrijorarea cu privire la creșterea partidului AUR în sondaje.

„Certurile dintre partidele coalitiei aflate la guvernare pe fondul crizei facturilor la energie le afecteaza in mod direct intentia de vot. Deocamdata impactul este controlabil, dar problema risca sa devina o amenintare majoră daca relatia dintre PSD si PNL nu se va armoniza si cele doua partide nu vin cu solutii in locul disputelor politice”, comenta, recent, Remus Ștefureac, anunțând că AUR este al doilea partid în intenția de vot a românilor.